50 років ударному гелікоптеру AH-64 Apache

30 вересня виповнилося 50 років основному ударному гелікоптеру американської армії AH-64 Apache. Того дня 1975 року здійснив політ його перший прототип Model 77/YAH-64A. Машину створила компанія Hughes Helicopters, яка у 1984 році була продана корпорації McDonnell Douglas, а та у 1997-му об’єдналася із аерокосмічним гігантом Boeing.

Розроблений за вимогами Армії США AH-64 переміг у конкурентній боротьбі гелікоптер YAH-63 компанії Bell Helicopter, який спочатку вважався фаворитом. Перед усім замовники вирішили, що «Апач» має більшу бойову живучість та кращу несучу систему. Однак нова машина ще вимагала суттєвих доопрацювань, для чого знадобилося кілька років.

Великосерійне виробництво «Апача» розпочалося у 1981-му і триває досі. Загалом побудували понад 2700 екземплярів у шести основних варіантах та численних модифікаціях. Так, призначений для армійської авіації AH-64D оснащений цифровою авіонікою та двома турбовальними двигунами General Electric T700-GE-701С потужністю 1890 к.с. кожний. Він має довжину 17,73 м, діаметр несучого гвинта – 14,63 м, максимальну злітну масу – 10 430 кг, максимальну швидкість – 293 км/год, бойову дальність – 480 км. Під носовою частиною розташована рухома гармата калібром 30 мм. Для розміщення озброєння класу «повітря-земля» призначені чотири пілони на короткому крилі. Зокрема там можна підвісити керовані ракети AGM-114 Hellfire або AGM-65 Maverick, а також різні типи «звичайних» засобів ураження. На модифікації AH-64D/E встановлено радар управління вогнем Lockheed Martin / Northrop Grumman AN/APG-78 Longbow.

Армія США прийняла на озброєння AH-64 у 1984-му. Але більшість побудованих «Апачів» пішли на експорт до 18 країн, серед яких: Австралія, Велика Британія, Єгипет, Ізраїль, Індія, Польща, Республіка Корея, Саудівська Аравія, Японія.

Вперше АН-64 застосували у бойових діях наприкінці 1989 року, під час вторгнення американських військ у Панаму для повалення фактичного правителя цієї країни генерала Норьєги, якого влада США звинуватила у торгівлі наркотиками. З того часу «Апачі» стали учасниками багатьох регіональних конфліктів, зокрема: війнах в Перській затоці, на Близькому Сході, Балканах, Афганістані.

Спочатку екіпажі висказували чимало зауважень до АН-64. Особливо це стосувалося обладнання для нічного застосування. Однак доволі швидко недоліки машини виправили, а якість підготовки льотного складу значно виросла. В результаті сьогодні «Апач» претендує на почесне звання кращого бойового гелікоптера у світі.