45 років першому китайському реактивному авіалайнеру Y-10

26 вересня виповнилося 45 років першому китайському реактивному авіалайнеру Y-10. Того дня 1980 року в Шанхаї здійснив політ його перший прототип.
Літак створили фахівці Шанхайського авіазаводу (нині Shanghai Aircraft Manufacturing Company) під впливом американського Boeing 707 та з використанням запозичених у СРСР авіаційних технологій. Розробка проєкта почалася ще під час Культурної революції, у 1970 році. Сумнозвісна китайська політика того періоду негативно вплинула на загальний розвиток програми та її терміни. В результаті створення Y-10 розтягнулося на десятиліття, а результат не виправдав очікувань.
Через те, що власний турбореактивний двигун WS-8 не був готовий, лайнер оснастили чотирма американськими Pratt & Whitney JT3D-7 тягою 8,6 тс кожний. Придбати їх дозволила експлуатація китайською авіакомпанією CAAC літаків Boeing 707 з аналогічними силовими установками. Y-10 мав довжину 42,9 м, розмах крила – 42,24 м, злітну масу – 110 т, максимальну швидкість – 974 км/год, міг подолати понад 8300 км. Він вміщував 178 пасажирів або 25 т вантажу.
На момент першого польоту Y-10 вже морально застарів, як і Boeing 707, та ще й програвав йому у ваговій віддачі. До того ж у КНР настала «епоха реформ», яка призвела до зближення із Заходом. Китайські авіаперевізники отримали можливість придбати сучасні закордонні авіалайнери, з якими Y-10 не міг конкурувати, і відмовилися купляти його. Крім того, почалися переговори про ліцензійний випуск у Шанхаї лайнерів MD-80 (розпочався у 1986-му). Тому перший льотний прототип Y-10 так і залишився єдиним, що здіймався у небо. Він здійснив 130 польотів та налітав понад 170 годин. Побудували також екземпляр для статвипробувань.
Спершу пропаганда подавала лайнер як величезне досягнення комуністичного Китаю, але поступово згадки про нього зникли з інформаційного простору. У 1985 році випробування згорнули, а літак поставили на зберігання у шанхайському аеропорту Дачан. Нині його можна побачити перед адміністративним корпусом авіаційної корпорації COMAC у модерновому районі Шанхаю Пудун.