90 років пікіруючому бомбардувальнику Junkers Ju 87

17 вересня виповнилося 90 років німецькому пікіруючому бомбардувальнику Junkers Ju 87, відомому як «Штука». Того дня 1935 року здійнявся у повітря його перший прототип Ju 87V1. Літак ще був далеким від остаточної конфігурації, зокрема мав двокільове оперення та британський двигун Rolls-Royce Kestrel V12.

Засновник компанії Junkers Flugzeug професор Гуго Юнкерс не мав до цієї машини жодного стосунку. Коли нацисти у 1933-му прийшли до влади у Німеччині, він вже був літньою людиною, важко хворів і не бачив сенсу приховувати вкрай негативного ставлення до «нового порядку». Влада без зайвих вагань націоналізувала його підприємства, а самого фактично запроторила під домашній арешт. Там Юнкерс і помер на свій 76 день народження 3 лютого 1935 року.

На момент створення Ju 87 його концепція була дуже передовою – літак безпосередньої підтримки військ, який завдяки пікіруванню здатний завдавати ударів з високою влучністю. Серед специфічних особливостей конструкції були передбачені підкрилові гальмівні решітки, що випускалися на пікіруванні для запобігання розгону літака за обмеження швидкості.

Після значних доопрацювань Ju 87 запустили у серійне виробництво, яке тривало до середини 1944 року. Загалом побудували понад 6000 екземплярів у восьми основних варіантах і численних модифікаціях. Так, серед них був протитанковий штурмовик Ju 87G із двома 37-мм гарматами під крилом.

Серійний «пікірувальник» Ju 87D1 оснащували одним V-подібним двигуном рідинного охолодження Jumo 211J злітною потужністю 1400 к.с. Літак мав довжину 11,5 м, розмах крила – 13,8 м, злітну масу – 6600 кг, максимальну швидкість – 410 км/год, дальність польоту – понад 1500 км. Він був озброєний двома розташованими у крилі 7,92-мм кулеметами, та спареними кулеметами такого ж калібру для захисту задньої напівсфери. Нормальне бомбове навантаження становило 1000 кг (деякі модифікації із перенавантаженням могли підняти до 1800 кг).

Крім нацистських люфтваффе, Ju 87 отримали союзники Німеччини: Болгарія, Італія, Румунія, Словаччина, Угорщина, Хорватія. Постачали «Штуки» також Іспанії. Окремі екземпляри потрапили різними шляхами ще у кілька країн, зокрема Великобританію, Югославію, Японію.

Літак мав гарну маневреність і не був складним у пілотуванні. Однак тактика бомбових ударів з пікірування вимагала високої підготовки льотчиків, а помилки могли коштувати дорого. Так, 15 серпня 1939-го, під час демонстрації на полігоні для командування люфтваффе, врізалися у землю одразу 13 «Штук», а всі 26 членів екіпажів загинули. Група пікірувала за своїм лідером крізь щільні хмари, і ніхто не встиг вийти з піке. В історії більше не було випадку, коли в одному інциденті розбилося стільки літаків.

Бойове застосування Ju 87 почалося ще у 1936 році, під час громадянської війни в Іспанії. У Другій світовій «Штуки» брали участь із перших її годин і стали одним із зловісних символів нацистської агресії. Вони швидко довели свою високу ефективність на полі бою. Аси-пікірувальники досягали значної результативності, наприклад, примудрялися влучати бомбами в окремі танки. У другій половині війни Ju 87 застаріли, а якість підготовки молодих льотчиків значно знизилася, що призводило до великих втрат. Однак ці літаки продовжували застосуватися до кінця війни у Європі, зокрема як нічні бомбардувальники.