60 років багатоцільовому гелікоптеру Ка-26

18 серпня виповнилося 60 років легкому багатоцільовому гелікоптеру Ка-26. Того дня 1965 року в небо здійнявся його перший прототип.
Машину створило ДКБ Миколи Камова. Вона отримала характерну для цього колективу співвісну систему несучих гвинтів. Якщо замовниками абсолютної більшості радянських вертольотів виступали військові, то Ка-26 розробили на потреби цивільної авіації. Головним завданням вважалася робота у сільському господарстві, для чого призначалося спеціальне обладнання. Однак конструктори пішли далі. Використавши схему «літаюче шасі», вони створили багатоцільовий гелікоптер із змінними модулями різного призначення. Це дозволило використовувати Ка-26 не лише для обробки сільгоспугідь, але й для перевезення пасажирів та невеликих вантажів, аерофотозйомки, різних видів моніторингу тощо.
Випуск Ка-26 розгорнули на авіазаводі у Кумертау (з 1972 року – вертолітний завод). До 1985 року там побудували 816 екземплярів. Серійна машина оснащувалася двома поршневими двигунами повітряного охолодження АІ-14М-26 потужністю 325 к.с. кожний. Їх створило запорізьке ДКБ-478 під керівництвом Олександра Івченка. Гелікоптер мав довжину 7,75 м, діаметр несучих гвинтів – 13 м, максимальну злітну масу – 3,2 т, корисне навантаження – до 900 кг, максимальну швидкість – 170 км/год, практичну дальність – 400 км.
За межами СРСР та пострадянських країн Ка-26 експлуатували оператори Болгарії, Монголії, Німеччини, Румунії, Угорщини та Шрі-Ланки. Невибагливий і високоманеврений гелікоптер користувався популярністю у своїх екіпажів. Дуже ефективним Ка-26 виявився у сільськогосподарському варіанті. Так, під час боротьби зі шкідниками рослин специфічний потік повітря від несучих гвинтів забезпечував потрапляння хімікатів не лише на верхню, але й на нижню поверхню листя.
В Україні до 1991 року Ка-26 експлуатували Запорізький, Київський і Херсонський об’єднані авіазагони. В незалежній Україні такі машини використовували до 2006 року кілька авіакомпаній, зокрема ARP-410.
В своїй колекції Державний музей авіації ім. О.К. Антонова має два екземпляри Ка-26. Борт СССР-24064 (заводський № 6900403) експонується із пасажирським модулем. Його побудували у 1969 році й з того часу експлуатували в Херсонському авіазагоні. Гелікоптер із заводським № 7706119 (колишній борт UR-CAV) експонується з обладнанням для обприскування ланів і баком на 800 л. Його випустили у 1977 році, передали до Українського управління цивільної авіації, а в 1993-му – до авіакомпанії «Авіалінії України». Обидві машини списали у 2002 році, а 1 липня 2014-го їх передав музею «Завод 410 ЦА».
Крім того, в ангарі Київського авіаційного інституту (КАІ) представлено Ка-26 (борт СССР-24056, заводській № 6800204) у пасажирському варіанті. Його побудували у 1968 році, до 1975-го експлуатувало Ленінградське управління цивільної авіації, а потім до 1980-го – Виборгське авіаційно-технічне училище. Після списання гелікоптер передали Київському інституту інженерів цивільної авіації (нині КАІ), де використовували як навчальний зразок.