28 липня виповнилося 90 років важкому бомбардувальнику В-17 Flying Fortress

28 липня виповнилося 90 років важкому бомбардувальнику В-17 Flying Fortress, який створила американська компанія Boeing. Того дня 1935 року здійнявся в небо його перший прототип – дослідний літак Boeing Model 299. Назву «Літаюча фортеця» вигадав журналіст Річард Вільямс, коли вперше побачив бомбардувальник із кулеметами, що стирчали на всі боки.
В-17 створили на запит Повітряного корпусу Армії США, якому був потрібен важкий бомбардувальник, що міг посилити угрупування на віддалених базах на Гаваях, Алясці та у Панамі. Програму ледь не закрили після того, як 30 жовтня 1935-го перший прототип зазнав катастрофи. Однак швидко з’ясувалося, що вона сталася через прикру помилку екіпажу. Загалом військові бачили, що літак дуже перспективний і вже в січні 1936 року замовили передсерійну партію. Повномасштабне виробництво розгорнули наступного року і до липня 1945-го побудували 12 731 екземпляр.
Відомі 13 базових варіантів «Літаючої фортеці», які мали свої модифікації. Найчисельнішим варіантом (8 680 екземплярів) був B-17G, який оснащувався чотирма зіркоподібними двигунами повітряного охолодження Wright R-1820-97 Cyclone потужністю 1200 к.с. кожний. Він мав довжину 22,66 м, розмах крила – 31,62 м, максимальну злітну масу – 29 700 кг, максимальну швидкість – 462 км/год, дальність перегону – понад 6000 км. На коротку відстань літак міг доправити до 7 800 кг бомб, а на 1 300 км – не більше 2 000 кг. Озброєння для оборони становили 13 кулеметів калібром 12,7-мм. До екіпажу входили 10 осіб.
Свої перші B-17 Повітряний корпус Армії США отримав у 1939-му. Зокрема, літаки використовувались для морського патрулювання, і перше бойове застосування «Літаючої фортеці» відбулося ще до вступу Америки у Другу світову. 27 жовтня 1941 року один B-17 скинув бомби на німецький підводний човен, але не влучив.
Під час війни В-17 використовувалися на більшості театрів воєнних дій. Крім США їх активно застосовувала Британія. Особливо руйнівними були масовані нальоти «Літаючих фортець» на Німеччину, про що на нашому сайті є окрема стаття. Загалом літак заслужив дуже високу репутацію своїх екіпажів і недарма вважається однією із легендарних машин в історії авіації.
Експортні поставки В-17 почалися під час війни і продовжувалися після її завершення. Загалом такі літаки отримали понад 20 країн, серед яких Аргентина, Бразилія, Ізраїль, Канада, Китайська Республіка, ПАР, Перу, Португалія. У повоєнний час їх використовували також цивільні оператори, зокрема для гасіння лісових пожеж. Щонайменше дві машини знаходяться досі у льотному стані та періодично беруть участь в авіашоу.