60 років тому здійснив політ перший прототип OV-10 Bronco

16 липня виповнилося 60 років легкому штурмовику-розвіднику OV-10 Bronco, який розробила американська компанія North American Aviation. Того дня 1965 року здійснив політ його перший прототип.
Машину створили на вимогу Армії, ВПС та ВМС США до легкого універсального бойового літака з акцентом на використання над джунглями. Крім безпосередньої підтримки наземний військ, різних видів розвідки і корегування артвогню, він мав доправляти невеликі вантажі та до шести солдатів.
«Бронко» мав нетрадиційну двобалочну схему, пряме крило з розвиненою механізацією, що в поєднанні з обдуванням від повітряних гвинтів забезпечило високі злітно-посадкові характеристики. Літак оснастили двома турбогвинтовими двигунами Garrett T76-G-420/421 потужністю 1040 к.с. кожний. Він мав дожину 13,41 м, розмах крила – 12,19 м, максимальну злітну масу – 6 550 кг, максимальну швидкість – 460 км/год, дальність перегону – 2200 км. До озброєння входила 20-мм гармата або 4 кулемети калібром 7,62 мм. На 7 зовнішніх вузлах літак міг нести широку номенклатуру засобів ураження загальною вагою понад 1500 кг, серед яких кілька типів некерованих ракет та авіабомб.
Серійне виробництво «Бронко» припинили у 1986 році. До того часу випустили 360 екземплярів у семи основних варіантах. Крім США літаки придбали Венесуела, Індонезія, Колумбія, Марокко, Німеччина, Таїланд, Філіппіни. Найдовше, до кінця 2024, «Бронко» служили на Філіппінах.
Повітряні Сили та Корпус Морської Піхоти США активно використовували OV-10 під час війни у В’єтнамі. А востаннє американські «Бронко» брали участь у бойових діях під час операції «Буря в пустелі» 1991-го. Майже всі інші країни застосовували ці літаки для боротьби з різноманітними повстанцями, партизанами або проти наркомафії. Не воювали лише німецькі машини, які використовувалися як буксирувальники мішеней.
Загалом «Бронко» виявився напрочуд вдалим літаком. Відносно простий і недорогий, із високою маневреністю, надійний та здатний працювати з невеликих, польових площадок, він добре підходив для ролі армійського літака поля бою.