17 червня виповнилося 70 років пасажирському літаку Ту-104

17 червня виповнилося 70 років пасажирському літаку Ту-104. Того дня 1955 року здійснив політ його перший прототип.

Лайнер створило ДКБ Андрія Туполєва на базі дальнього бомбардувальника Ту-16. Такий метод цей колектив застосовував далеко не вперше – ще наприкінці 1920-х років там почали використовувати конструкторські доробки по військовим літакам під час проєктування цивільних машин.

Від радянського міфу походить стійке переконання багатьох людей, що Ту-104 був першим у світі реактивним авіалайнером. Насправді, якщо рахувати дослідні літаки, то він займає лише шосту позицію, а передують британські Vickers Nene Viking та De Havilland Comet, канадський Avro Canada Jetliner, французький Sud Aviation Caravelle, американський Boeing 367-80.

Рішення про запуск Ту-104 у серійне виробництво на Харківському авіазаводі було прийняте ще до початку випробувань. Вже у листопаді 1955-го злетіла перша машина нульової серії. Лайнер випускали також заводи в Омську та Казані. Загалом побудували 201 екземпляр. З них експортували лише 6 літаків – всі до Чехословаччини.

Існувало більше десяти варіантів Ту-104, і не лише цивільного призначення. Наприклад, Ту-104Ш призначався для підготовки штурманів морських ракетоносців Ту-16К-10.

Ту-104 ранніх серій були розраховані на перевезення 50 пасажирів. Літак оснащувався двома турбореактивними двигунами АМ-3 тягою 8,7 тс кожний. Він мав довжину 38,85 м, розмах крила – 34,54 м, максимальну злітну масу – 74,5 т, крейсерську швидкість – 800 км/год, дальність польоту – до 3000 км.

На авіалінії Ту-104 вивели вже у 1956 році. Пасажири були вражені стрімким польотом та дуже високим для того часу комфортом у герметичному салоні. Але експлуатацію Ту-104 почали занадто швидко, після дуже нетривалих випробувань. В результаті небезпечні недоліки машини не виявили, що мало трагічні наслідки. Так, 1958-го року сталися дві катастрофи, які забрали життя маже 150 осіб. В обох випадках літаки звалювалися у штопор під час крейсерського польоту. Лише тоді провели додаткові випробування, виробили заходи з вдосконалення лайнера та спеціальні рекомендації льотчикам.

«Сто четверті» продовжували літати на авіалініях в СРСР майже до кінця 1979 року. До того часу вони застаріли і фізично, і морально.

До колекції Державного музею авіації ім. О.К. Антонова належить Ту-104 (борт СССР-Л5415, заводський № 6350101). Це перша машина першої серії, яку побудували в Харкові у 1956 році. Спочатку її передали до аеропорту Внуково, у загін реактивних літаків № 200. Саме на цьому лайнері 19 вересня того ж року був виконаний перший регулярний рейс в історії Ту-104. Після списання з льотної служби літак ще понад 20 років слугував навчальним зразком на учбовому аеродромі Київського інституту інженерів цивільної авіації (нині КАІ). На початку 1980-х років його вивели з учбового процесу та встановили на постамент, де він перебуває й досі.