70 років наймасовішому винищувачу МіГ-21

16 червня виповнилося 70 років наймасовішому надзвуковому літаку в історії – винищувачу МіГ-21, який створило ДКБ-155 на чолі з Артемом Мікояном. Того дня 1955 року здійснив політ його прототип – дослідний літак з трикутним крилом Е-4.

У першій половині 1950-х років ДКБ-155 проводило дослідницькі та конструкторські роботи з метою створення легкого винищувача, котрий міг розганятися до швидкості понад 2000 км/год. Досвіду та наукових знань ще не вистачало, і паралельно розвивалися два напрями: літак із трикутним і стрілоподібним крилом. Експериментальна машина Е-2 із стрілоподібним крилом злетіла першою – 14 лютого 1954-го. Однак випробування довели, що кращі перспективи має винищувач із трикутним крилом, і саме він пішов у серійне виробництво.

МіГ-21 випускали в СРСР до 1985 року на трьох заводах та побудували 10696 екземплярів. Серед них 1169 винищувачів-перехоплювачів МіГ-21ПФМ, з яких 225 пішли на експорт. Крім того, у Чехословаччині, Індії та Китаї випустили ще 3850 літаків у різних варіантах. Причому в Китаї розвиток далеких нащадків МіГ-21 продовжується досі.

Відомі щонайменше півсотні варіантів «двадцять першого». Так, МіГ-21ПФМ був оснащений одним двигуном Р11Ф2C-300 з тягою на форсажі 6175 кгс. Він мав довжину 15,76 м, розмах крила – 7,15 м, максимальну злітну масу – 9 120 кг, максимальну швидкість – 2175 км/год, дальність польоту – до 1670 км. До озброєння входили 4 керовані ракети класу «повітря-повітря» Р-3С, К-13 або РС-2УС, підвісний контейнер з 23-мм гарматою ГШ-23Л. Передбачалося використання засобів ураження наземних цілей, зокрема авіабомб та керованих ракет Х-66.

Загалом МіГ-21 експлуатували у 68 країнах, серед яких: Ангола, Афганістан, Болгарія, В’єтнам, Єгипет, Індія, Китай, Куба, Мозамбік, Польща, Хорватія, Фінляндія. Літаки цієї родини застосовувалися у численних регіональних конфліктах, зокрема війнах на Близькому Сході, В’єтнамі та Афганістані. «Двадцять перший» заслужив репутацію невибагливого, надійного бойового літака із пристойною маневреністю. Щонайменше у 10 країнах, зокрема Індії, такі винищувачі продовжують служити.

Україна успадкувала понад 200 екземплярів МіГ-21. Майже всі вони належали Харківському та Чернігівському льотним училищам, були досить швидко виведені з навчального процесу та списані. Крім того, в Україні ремонтом і переобладнанням МіГ-21 займалися Львівський авіаремонтний та Одеський авіаційний заводи.

До колекції Державного музею авіації ім. О.К. Антонова належать 3 машини з цієї родини, які у 2002-2003 роках надійшли зі Львівського АРЗ. МіГ-21ПФМ (заводський № 940AЧ17) побудували на авіазаводі в Горькому (зараз Нижній Новгород) у 1964 році, навчально-бойовий МіГ-21УМ (заводський № 516919021) випустили у 1974-му на авіазаводі в Тбілісі та літак-мішень M-21М (заводський № 940АК14), який 1991-го року у Львові переробили із МіГ-21ПФМ.