45 років багатоцільовому літаку Ан-3

13 травня виповнилося 45 років багатоцільовому літаку Ан-3. Того дня на аеродромі льотно-випробувальної бази Київського механічного заводу (зараз АТ «Антонов») у Гостомелі під Києвом у небо здійнявся його перший прототип.
Генеральний конструктор Олег Антонов завжди особливо ставився до первістка свого ДКБ літака Ан-2, і його вдосконалення фактично ніколи не припинялося. Ця легендарна машина мала дуже широке застосування, хоча створювалася як спеціалізована сільськогосподарська. Потреба в заміні саме такого варіанту на більш сучасний із газотурбінним двигуном стала актуальною ще в середині 1960-х років. Однак пройшло майже півтора десятиліття, перш ніж в СРСР з’явився потрібний для цього двигун.
Прототип Ан-3 переробили із серійного Ан-2 безпосередньо в Гостомелі. Літак отримав дослідний турбогвинтовий двигун ТВД-20, який створило ДКБ-29 з Омська. Під нього допрацювали носову частину літака. Крім того, у фюзеляжі зробили вставку із додатковими дверима по лівому борту. Значно покращили умови роботи пілота. Передбачалося використання сучасного сільськогосподарського обладнання.
Серійне виробництво ТВД-20 так і не розгорнули до кінця існування СРСР. Це мало вкрай негативні наслідки для Ан-3. Його випробування дуже довго залишалися незавершеними, стояло питання про заміну силової установки, а на початку 90-х програму фактично заморозили.
За декілька років її реанімували. Однак на той час зацікавленість у спеціалізованому сільськогосподарському літаку зникла, натомість залишалася потреба у багатоцільовій машині. Такий варіант отримав назву Ан-3Т, сертифікаційні випробування якого завершилися у серпні 2000 року.
Серійне переобладнання Ан-2 у Ан-3 розгорнули на Омському ВО «Польот». На літак встановлювали двигун ТВД-20 потужністю 1350 к.с., малосерійне виробництво якого налагодили теж в Омську на ВО ім. Баранова. Ан-3 мав довжину 14 м, розмах верхнього крила – 18,18 м, максимальну злітну масу – 5800 кг, максимальне комерційне навантаження – 1800 кг, максимальну швидкість – 255 км/год, дальність перегону – 1230 км.
Однак ТВД-20 залишався доволі проблемним двигуном. До того ж Ан-3 виявився вельми дорогим літаком для небагатих авіакомпаній, що працювали на місцевих авіалініях. В результаті машина масовою не стала, загалом переобладнали до 25 екземплярів.