80-річниця перемоги над нацизмом у Другій світовій війні

8 травня у світі відзначають 80-річницю перемоги над нацизмом у Другій світовій війні.

У цьому найкривавішому в історії людства конфлікті авіація відіграла надзвичайно важливу роль. Ось лише деякі факти про повітряну війну над Європою.

Перші повітряні бої відбулися під час вторгнення Німеччини в Польщу 1 вересня 1939 року. Вважається, що першу повітряну перемогу у Другій світовій здобув німецький екіпаж лейтенанта Франка Нойберта (Frank Neubert) на пікірувальнику Ju 87, який на світанку збив винищувач PZL P.11. Розповсюдженою є версія, згідно якої приблизно за 20 хвилин польській льотчик молодший лейтенант Владислав Гніс (Wladyslaw Gnys) збив на своєму P.11 два бомбардувальники Do.17E. За іншою версією, ці літаки на рахунку польських зенітників.

Перший в історії випадок, коли пікіруючі бомбардувальники потопили великий бойовий корабель, стався 10 квітня 1940 року. Британські Blackburn Skua відправили на дно німецький легкий крейсер Königsberg поблизу Бергена в Норвегії.

Перший випадок, коли авіація відіграла вирішальну роль у здобутті перемоги над цілою країною, стався у травні 1940-го. 14 числа німецькі люфтваффе завдали нищівного удару по Роттердаму у Нідерландах, знищивши центральну частину міста. Наступного дня уряд Нідерландів капітулював, після ультиматуму із погрозою бомбардувань інших міст.

Перший наліт авіації західних союзників, який можна вважати стратегічним, відбувся 16 травня 1940 року. Майже сотня британських бомбардувальників атакувала 16 цілей в Рурській області Німеччини.

Перший наліт на столицю нацистської Німеччини Берлін здійснив 8 червня 1940 року французький важкий бомбардувальник Farman F.223.4 із власною назвою «Жуль Верн».

Загалом за роки війни західні союзники скинули на Європейському ТВД понад 2 770 000 т бомб. Із них 51 % - на Німеччину, понад 20 % - на окуповану Францію (або державу Віші як союзницю Райху), майже 14 % - на Італію. Тільки в Німеччині внаслідок бомбардувань загинули від 300 до 600 тисяч людей.

Наймасовіша повітряно-десантна операція відбулася під час висадки союзних військ у Нормандії 5-6 червня 1944 року. У ній були задіяні 2300 транспортних літаків і 2600 десантних планерів, на яких доправлено близько 24000 особового складу.

До операцій із наймасованішим залученням тактичної авіації належить битва за Берлін, яка розпочалася 16 квітня 1945 року. СРСР тоді сконцентрував на відносно невеликому відтинку фронту понад 7500 бойових літаків, що майже у 3,5 рази перевищувало сили люфтваффе, що їм протистояли.

Основні європейські учасники війни за всі 6 її років побудували понад 419 000 літаків: Італія – 11 122, Німеччина – 119 370, Велика Британія – 131 540, СРСР – 157 260.

Наймасовішим літаком Другої світової став радянський штурмовик Іл-2 – побудовано понад 36 000 екземплярів. Він же залишається досі наймасовішим бойовим літаком в історії.

Першим реактивним літаком, що взяв участь у бойових діях, став німецький винищувач Ме 262. 20 липня 1944 року перший озброєний новітньою технікою підрозділ прибув у район бойових дій у Франції.

Серед країн антигітлерівської коаліції лише Велика Британія спромоглася залучити до бойових дій реактивні літаки. Від 27 липня 1944 року винищувачі Gloster Meteor використовувалися для перехоплення німецьких крилатих ракет «Фау-1».

Найкращим асом в історії вважається німецький льотчик-винищувач Еріх Хартман (Erich Hartmann). Переважно на Східному фронті він виконав 1404 бойових вильоти, провів 808 повітряних боїв, за результатами яких було зараховано 352 перемоги.

Найкращим асом країн антигітлерівської коаліції став радянський льотчик-винищувач, українець Іван Кожедуб. На його офіційному рахунку 330 бойових вильотів, 120 повітряних боїв і 62 збитих літаки противника. За співвідношенням збитих до повітряних боїв Кожедуб випередив Хармана: 0,52 проти 0,44.

Загалом за роки війни 407 авіаторів-українців стали Героями Радянського Союзу. Серед них 15 були удостоєні цієї найвищої нагороди двічі, а Іван Кожедуб – тричі.