27 квітня виповнилося 20 років найбільшому пасажирському авіалайнеру в історії Airbus A380

27 квітня виповнилося 20 років найбільшому пасажирському авіалайнеру в історії Airbus A380. Того дня 2005 року на аеродромі у Тулузі (Франція) виконав політ його перший прототип.

Європейська аерокосмічна корпорація Airbus почала дослідження з метою створення широкофюзеляжного пасажирського літака нової генерації ще наприкінці 1980-х років. На авіасалоні в Фарнборо у 1990-му вже анонсували  цей мегапроект, задекларувавши мету знизити експлуатаційні витрати на 15% у порівнянні з Boeing 747-400.

На етапі ескізного проєктування керівництво Airbus створило чотири конкуруючі конструкторські групи, які мали представити своє бачення майбутнього лайнера. За спогадами ветеранів ДП «Антонов», європейці також уклали контракт з українськими партнерами на проєкт крила для свого суперлітака. Розробкою замовники залишилися задоволеними і навіть пропонували «Антонову» взяти участь у виробництві. Однак далі справа так і не рушила, а для А380 європейці врешті-решт розробили зовсім інший варіант крила із дуже широким використанням композиційних матеріалів.

Агрегати планера А380 будували на підприємствах у Франції, Великій Британії, Німеччині та Іспанії. Кінцеве складання відбувалося в Тулузі. До перевезення великих фрагментів конструкції залучали спеціальні транспортні літаки A300-600 Beluga, а також наземний транспорт та річкові баржі.

Серійний випуск А380 тривав до 2021 року. Загалом побудували 254 екземпляри. Всі вони мали дві палуби та могли вміщувати в одному ряду на нижній до 10 пасажирських крісел, і до 8 – на верхній. Декларувалося, що літак здатен прийняти на борт понад 850 пасажирів, однак стандартним стало трикласне компонування на 525 крісел. Існували інші варіанти із ще меншою кількістю місць, але значно вищої комфортабельності. Літаки оснащували чотирма турбовентиляторними двигунами кількох типів, наприклад, Rolls-Royce Trent 970 тягою 35,5 тс кожний або Engine Alliance GP7270 тягою 33,9 тс. Лайнер мав довжину 73 м, розмах крила – 79,75 м, максимальну злітну масу – 575 т, максимальну швидкість – 945 км/год, дальність польоту – понад 15000 км.

А380 поповнили авіапарки 15 авіакомпаній 13 країн, серед яких: Австралія, Велика Британія, Катар, Німеччина, ОАЕ, Франція, Японія. До кінця 2021 року кількість перевезених пасажирів цими літаками перетнула межу 300 млн. Досі не сталося жодної катастрофи А380, хоча були декілька серйозних інцидентів. Літаки вирізняються високим комфортом та дійсно гарними економічними показниками. Однак кількість замовлень на А380 виявилася значно меншою, ніж розраховували у Airbus. Головною причиною стала глобальна зміна концепції повітряних перевезень: «хаб-хаб» (де вигідно використовувати лайнери з великою кількістю місць) на «точка-точка», (де стали працювати значно менші машини). В результаті 5 авіакомпаній вже вивели А380 з експлуатації, і станом на середину 2024 року перевозити пасажирів продовжували лише 189 таких лайнерів.