19 квітня виповнилося 65 років американському палубному штурмовику-бомбардувальнику A-6 Intruder

19 квітня виповнилося 65 років американському палубному штурмовику-бомбардувальнику A-6 Intruder, який створила компанія Grumman Aerospace. Того дня 1960 року здійнявся в повітря його перший прототип – дослідний літак YA2F-1.
Для свого часу А-6 мав найсучаснішу і вельми складну авіоніку із інтегрованими в єдиний комплекс бортовим комп’ютером та радаром. Однак, як часто відбувалося в авіації, інноваційне обладнання мало доволі низьку надійність, і знадобилося чимало часу для його вдосконалення.
Серійний випуск «Інтрудера» тривав до 1992 року. Загалом побудували 693 екземпляри у трьох базових варіантах. Із них 90 переобладнали у повітряні танкери КА-6D, а 26 машин випустили як літаки радіоелектронної боротьби EA-6A. Крім того, побудували ще 170 екземплярів EA-6B Prowler – спеціалізованих літаків РЕБ, які хоч і належали до родини «Інтрудерів», але вважалися окремим типом.
Серед штурмовиків-бомбардувальників найбільш досконалим був A-6Е, який оснастили двома двигунами Pratt & Whitney J52-P8B тягою 4,2 тс кожний. Він мав довжину 16,7 м, розмах крила – 16,15 м, максимальну злітну масу – 27,4 т, максимальну швидкість – 1040 км/год, дальність перегону – 5200 км. На п’яти зовнішніх вузлах літак міг нести до 8,2 т різноманітного озброєння. Наприклад, серед засобів ураження були керовані ракети: протикорабельні AGM-84 Harpoon, протирадіолокаційні AGM-45 Shrike, класу «повітря-земля» AGM-65 Maverick. В своєму арсеналі «Інтрудер» також мав широку номенклатуру бомб, включно з ядерними.
Експлуатантами «Інтрудерів» стали лише підрозділи авіації ВМС та Корпусу морської піхоти США. А-6 залишалися на озброєнні до початку 1997 року і були задіяні у багатьох регіональних конфліктах, зокрема війнах у В’єтнамі та Перській затоці. Причому у В’єтнамі були втрачені 84 таких машини, з яких 56 збили звичайні зенітки, що говорить скоріше про недоліки тактики застосування дорого літака з найсучаснішим обладнанням, аніж проблеми самого «Інтрудера».
Після подолання «дитячих хвороб» А-6 заслужив високу репутацію у своїх екіпажів, на яку майже не вплинули високі втрати у В’єтнамі. Після зняття «Інтрудерів» з озброєння чимало фахівців вважали, що багатофункціональні винищувачі F/A-18E/F Super Hornet не стали їм повноцінною заміною.