17 квітня виповнилося 95 років Національному аерокосмічному університету ХАІ

17 квітня виповнилося 95 років Національному аерокосмічному університету «Харківський авіаційний інститут». Того дня 1930 року вийшов наказ № 1240 Вищої ради народного господарства СРСР про створення на базі Харківського технологічного інституту (ХТІ) низки галузевих вишів, серед яких і Харківського авіаційного інституту (ХАІ). Очолив його Григорій Петров (Горбенко).

Біля витоків авіаційної освіти в Харкові стояв академік Георгій Проскура. Ще у 1912 році за його ініціативи створили авіасекцію на кафедрі гідромеханіки ХТІ. А у 1923-му на механічному факультеті цього інституту відкрилося авіаційне відділення.

На час створення ХАІ налічував лише 12 викладачів і 69 студентів. Інститут мав готувати інженерів-конструкторів та інженерів-технологів для авіапромисловості. Розвиток ХАІ відбувався швидкими темпами. Причому студентів залучали до проектування авіатехніки. Так, на базі науково-дослідницького сектору під керівництвом професора Йосипа Немана розробили пасажирський ХАІ-1, який вважається першим у Європі літаком із шасі, що прибиралося. Він здійнявся у небо в 1932-му і випускався серійно на авіазаводі в Києві.

Почали займатися в ХАІ найпередовішими напрямами розвитку авіації. Зокрема, у 1935 році інженер інституту (майбутній генеральний конструктор) Архип Люлька розробив перший вітчизняний турбореактивний двигун РТД-1.

До початку німецько-радянської війни в ХАІ підготували понад 1000 фахівців. Коли у жовтні 1941-го загроза окупації Харкова стала очевидною, інститут евакуювали у Казань. В 1944 році він повернувся до рідного міста.

У повоєнні роки ХАІ став одним з найкращих технічних вишів. У його стінах внесок у підготовку висококласних фахівців для авіапромисловості зробили видатні особистості. Так, кафедру конструкцій літаків очолював легендарний Олег Антонов. Інженери і конструктори з дипломами ХАІ працювали на багатьох підприємствах СРСР, а найбільше – в Україні. До найвідоміших випускників належать генеральні конструктори Петро Балабуєв, Дмитро Ківа, Володимир Лотарев, Федір Муравченко, Ігор Кравченко. Цілком справедливим є твердження, що без випускників ХАІ було неможливе створення таких видатних літаків, як Ан-124 «Руслан» та Ан-225 «Мрія».

Коли у 1991 році відбулося відновлення незалежності України, ХАІ залишався єдиним вишем країни, що здійснював комплексну підготовку фахівців для авіаційно-космічної галузі. У 1998-му його реорганізували в університет, який за два роки отримав статус Національного. Продовжився розвиток ХАІ. Так, кількість факультетів досягла семи, діяли 8 навчальних корпусів та 2 науково-дослідних інститути. Працювали маже 700 викладачів, серед яких 95 професорів і докторів наук, навчалися понад 7000 студентів і 160 аспірантів.

Російська агресія проти України стала важким випробуванням для ХАІ. Розташований на півночі Харкова, менш як 30 км від кордону з рф, університет регулярно потерпав від обстрілів. Загалом по його території вже завдано понад 180 ударів. Постраждав кожен корпус, гуртожитки та інші приміщення. Університетські укриття стали прихистком для сотень мешканців сусідніх будинків. Одразу розпочали допомагати людям волонтери, які на початку війни забезпечували гарячими обідами, одягом тощо. Багато співробітників і випускників ХАІ пішли захищати Батьківщину. На превеликий жаль, щонайменше 46 з них віддали життя у цій боротьбі.

Попри все ХАІ вистояв. Не припиняються роботи з відновлення пошкоджених будівель. Усі 7 факультетів працюють, навчають студентів в онлайн форматі, проводять різноманітні освітні заходи, зокрема залучають молодь до семінарів, форумів, онлайн зустрічей. Університет вже підготував понад 110 000 фахівців, і ніякі агресори не змусять припинити цю благородну справу.