12 квітня виповнилося 90 років британському бомбардувальнику Blenheim

12 квітня виповнилося 90 років британському бомбардувальнику Blenheim, який створила компанія Bristol Aeroplane. Того дня 1935 року на аеродромі Філтон у Південно-Західній Англії здійснив політ його перший прототип – дослідний літак Type 142.  

На той час компанія-розробник задекларувала його призначення як швидкісний пасажирський літак на 6 місць. На випробуваннях Type 142 розігнали до 494 км/год, що перевищувало швидкість кращих тодішніх винищувачів Королівських Повітряних Сил (RAF). Це досягнення привернуло увагу Міністерства авіації, яке було дуже зацікавлене у середньому бомбардувальнику нової генерації: швидкісному, суцільнометалевому із напівмонококовим фюзеляжем. В результаті Type 142 так і не став возити пасажирів, а перетворився у бойову машину.

Масовий випуск «Бленхейму» розгорнули до літа 1936 р., і він тривав до середини 1943-го. З урахуванням ліцензійних машин, побудованих у Канаді, Фінляндії та Югославії, загалом випустили 4422 екземпляри. Відомі 7 базових варіантів, серед яких крім бомбардувальників були розвідники та важкі винищувачі.

Бомбардувальник Blenheim Mk.IV було оснащено двома 9-циліндровими двигунами повітряного охолодження Bristol Mercury XV потужністю 920 к.с. кожний. Він мав довжину 12,98 м, розмах крила – 17,17 м, злітну масу – 6500 кг, максимальну швидкість – 428 км/год, дальність польоту – до 2350 км. Оборонне озброєння складали до п’яти 7,7-мм кулеметів. Стандартним бомбовим навантаженням вважалися 540 кг, однак фінські літаки 4-ї серії могли підіймати до 800 кг. 

Крім країн-виробників «Бленхейми» використовували Австралія, Греція, Нова Зеландія, ПАР, Румунія, Хорватія. Окремі екземпляри потрапили ще в декілька країн, головним чином як трофеї, зокрема до Німеччини та Італії.

До початку Другої світової «Бленхейм» приблизно відповідав за основними характеристиками закордонним «однокласникам», наприклад, німецькому Do17 або радянському СБ. У перші роки війни літаки цієї родини активно застосовувалися на багатьох ТВД. Однак до 1942 року «Бленхейми»  морально застаріли, і їх стали переводити на другорядні ролі. Проте, в RAF вони прослужили майже до кінця 1944-го, а в Фінляндії як буксирувальники мішеней – до 1958-го.