Летючий Голландець

Летючий Голландець
(до 135-річчя від народження Ентоні Фоккера)
Ентоні Фоккер (Anton Herman Gerard (Anthony) Fokker) народився 6 квітня 1890 р. у Блітарі на о. Ява, в тодішній Голландській Ост-Індії (нині Індонезія). Він походив із старовинного голландського роду, а його батько, Герман володів кофейними плантаціями та мав чималі статки.
З намірами дати дітям гарну освіту родина у 1894-му повернулася до Нідерландів. Фоккери оселилися в Гарлемі — центральному місті провінції Північна Голландія. Там Ентоні пішов у школу. Дитиною він був непосидючою, захоплювався технічними новинками і вчитися йому ставало дедалі нудніше і нудніше. Врешті-решт він просто перестав ходити на уроки і середню школу не закінчив. Коли Ентоні вже виповнилися 20 років батько прилаштував його у технічне училище в німецькому Бінгені-на-Рейні. Однак і там юнак не отаборився, а швидко перебрався до більш практичної Automobil Fach-Schule в Цальбаху поблизу Майнца.
На той час авіація вже оволоділа душею Фоккера-молодшого. Так і не отримавши фундаментальної освіті, він кинувся підкорювати повітряну стихію. При мінімальній допомозі інструкторів Ентоні швидко вивчився літати і навесні 1911-го отримав ліцензію пілота № 88 Німецького авіаційного союзу.
Батько бачив технічний талант сина і всіляко його підтримував. На родинні кошти Ентоні у тому ж таки 1911 р. побудував свій перший літак – моноплан Spider. Неоковирний на вигляд апарат вийшов на диво вдалим. Фоккер почав виступати на ньому із демонстраційними польотами та завоював першу популярність. Саме тоді його почали називати «Летючим голландцем». Наступного року він заснував компанію Fokker Aviatik GmbH, для якої орендував приміщення на берлінському аеродромі Йоханністаль. Там побудували щонайменше 25 «Спайдерів», що для того часу стало значним успіхом.
Фоккер пропонував свої літаки уряду рідних Нідерландів. Однак вітчизняних можновладців не зацікавили розробки молодого винахідника. Зовсім інше ставлення Фоккер зустрів в Німеччині. Отримавши і замовлення, і преференції для розвитку бізнесу, він напередодні Першої світової перебазував виробництво літаків у Шверін, що в Померанії.
В роки війни завдяки своїм інноваційним винищувачам Фоккер став всесвітньо відомим конструктором. Так, його Eindecker хоч і не вирізнявся особливою маневреністю, однак саме на цьому апараті влітку 1915-го вперше встановили кулемет із сінхрозатором, що дозволило стріляти через диск повітряного гвинта. Цей літак взагалі можна вважати першим у світі «справжнім» винищувачем.
В літку 1917 р. з’явився дуже маневрений триплан F.I, а потім його славнозвісна серійна версія Dr.I. Це були літаки для справжніх асів. Зокрема на Dr.1 домігся щонайменше 17 повітряних перемог легендарний Манфред фон Ріхтгофен, з яким Фоккера пов’язувала справжня дружба. У наступному році у повітряну війну вступив біплан D.VII, який навіть льотчики країн Антанти визнавали кращим винищувачем того часу.
Однак Німеччина війну програла, а після того переможці заборонили їй мати військову авіацію. Фоккеру довелося забиратися. Він повернувся до Нідерландів і не з порожніми руками. Фактично контрабандою спритний «Летючий голландець» спромігся провезти 350 залізничних вагонів авіаційного майна. Серед іншого були 400 двигунів та комплекти на 220 літаків.
Нідерланди у минулій війні витримали нейтралітет. На батьківщині ніхто не заважав вже авторитетному авіаконструктору та промисловцю заснувати у 1919 р. неподалік Амстердаму компанію Nederlandse Vliegtuigenfabriek. Розпочавши із використання «німецької спадщини», а потім і розгорнувши повномасштабне виробництво, вона швидко вийшла на міжнародний ринок. Зокрема, до 500 літаків придбав новопосталий СРСР.
Наставав розквіт компанії Фоккера. Особливої популярності заслужив тримоторний пасажирський літак Fokker F.VII, який придбали численні цивільні та військові оператори 25 країн. На хвилі бізнесового успіху Фоккер заснував у 1923 р. в США філію своєї компанії Atlantic Aircraft Corporation.
Особисте життя Ентоні видалося бурхливим. Хоча у 29 років він одружився із шляхетною Марією Елізабет фон Морген, однак не припинив заводити романи на стороні. Не дивно, що за 4 роки шлюб розпався. У 1927-му в Нью-Йорку він одружився з Вайолет Остман. Шлюб тривав лише півтора роки і завершився трагічно – з невідомих причин Вайолет вистрибнула з вікна квартири.
Як авіаконструктор Фоккер дотримувався консервативних поглядів. Його компанія технологічно була «заточена» на випуск літаків змішаної конструкції. Так, крило виготовляли переважно з дерева, для фюзеляжу використовували зварену зі сталевих труб ферму з полотняною і частково дюралевою обшивкою. Навіть новітній винищувач Fokker D.XXI зробили таким у 1936 р. Коли американські фірми почали пропонувати суцільнометалеві літаки нової генерації, справи на підприємствах Фоккера пішли значно гірше. Однак як бізнесмен він знайшов спосіб непогано підзаробити на посередництві у продажу пасажирських лайнерів конкуруючої компанії «Дуглас».
У 1930-ті роки Фоккер частіше мешкав в США, ніж на батьківщині. Ще в молодості Ентоні важко перехворів на запалення легенів. З віком він ставав дедалі більш чутливішим до застуд і при цьому звертав мало уваги на перестороги лікарів. І от на початку грудня 1939 р. його спіткало різке загострення гаймориту. У Нью-Йорку йому зробили операцію, але вкрай невдало – розвився пневмококовий менінгіт. Організм не впорався із важкою інфекцією, і 29 грудня «Летючого голландця» не стало. Наступного року його тлінки перенесли до родинного поховання у с. Дриехьойс у Північній Голландії.
Ростислав Мараєв