1 квітня виповнилося 90 років навчально-тренувальному літаку T-6 Texan

1 квітня виповнилося 90 років одному із найвідоміших у світі навчально-тренувальних літаків T-6 Texan, який створила американська компанія North American Aviation. Того дня 1935 р. здійснив політ його перший прототип – дослідна машина NA-16.
Після перемоги у конкурсі на основний навчально-тренувальний літак для Повітряних Сил Армії США його запустили у серійне виробництво. Початково в армії він отримав позначення АТ-6. Літак також замовили ВМФ США та назвали його SNJ. Найбільш відоме позначення Т-6 американці присвоїли «Тексану» лише у 1948 р. А британці дали йому свою назву Harvard, яка теж стала дуже відомою.
Крім США літак за ліцензією випускали в Канаді, а суттєво модифіковану версію – у довоєнній Японії. Загалом до кінця 1952 р. побудували 15 495 екземплярів у щонайменше 60 варіантах, серед яких були і озброєні бойові модифікації.
Навчально-тренувальний двомісний літак Т-6G було оснащено одним двигуном повітряного охолодження Pratt & Whitney R-1340 -AN-1 Wasp потужністю 600 к.с. Він мав довжину 8,8 м, розмах крила – 13 м, максимальну злітну масу – 2548 кг, максимальну швидкість – 335 км/год, практичну дальність – 1170 км. За потреби передбачалася установка трьох кулеметів калібром 7,62 мм.
«Тексани» широко розійшлися світом. Крім США їх експлуатували у понад 60 країнах, серед яких: Аргентина, Бразилія, Велика Британія, Індія, Іспанія, Канада, Китай, Мозамбік, ПАР, Португалія, СРСР, Таїланд, Франція, Югославія, Японія.
Відносно простий, надійний, нескладний у пілотуванні літак відкрив дорогу в небо тисячам льотчиків. Крім того, «Тексани» та «Гарварди» чимало повоювали. Зокрема вони брали участь у Другій світовій на Африканському ТВД, у війнах в Кореї, В’єтнамі, на Близькому Сході, між Індією та Пакистаном.
Стройова експлуатація літаків з родини Т-6 тривала дуже довго. Останніми відправили їх у «відставку» Повітряні Сили ПАР і зробили це аж у 1995 р. Однак і нині чимало «Тексанів» залишаються у льотному стані. Вони беруть участь в історичних авіашоу та залучаються до зйомок у кіно, де зазвичай «виконують» ролі різних літаків часів Другої світової війни.