26 березня виповнилося 85 років американському транспортному літаку C-46 Commando

26 березня виповнилося 85 років американському транспортному літаку C-46 Commando, який відіграв важливу роль у роки Другої світової війни. Того дня 1940 року в Сент-Луїсі, штат Міссурі здійснив політ його перший прототип – дослідна машина CW-20Т.
Літак створила компанія Curtiss-Wright. Він замислювався як інноваційний пасажирський лайнер із герметичним фюзеляжем, поперечний переріз якого утворював перетин двох кіл – більшого зверху і меншого знизу (увійшов в історію як «double-bubble»). Така концепція мала перевагу перед фюзеляжем із круглим перерізом: дозволяла отримати широку пасажирську кабіну і зекономити вагу за рахунок зменшеного підпалубного відсіку. Вона використовується досі, наприклад, на Boeing 737.
Хоча новий лайнер був дуже передовим для свого часу, однак виявився значно дорожчим від простішого DC-3 компанії Douglas. Авіаперевізники не поспішали замовляти його. Натомість до літака виявили неабиякий інтерес американські військові, адже за своїми можливостями він суттєво переважав С-47 – транспортний варіант DC-3.
Вже восени 1940 р. почався серійний випуск С-46, який тривав до кінця 1945-го. Загалом побудували 3181 екземпляр у понад 20 варіантах. Майже всі вони мали негерметичні фюзеляжі.
Військово-транспортний літак С-46А оснащувався двома 18-ціліндровими двигунами повітряного охолодження Pratt&Whitney R-2800-51 Double Wasp потужністю 2000 к.с. кожний. Він мав довжину 23,3 м, розмах крила – 32,9 м, максимальну злітну масу – 20 412 кг, максимальну швидкість – 430 км/год, дальність польоту – до 5 070 км, міг перевозити 6 800 кг вантажу або до 40 повністю споряджених солдат.
У роки Другої світової «Командо» широко використовувалися Повітряними Силами Армії та Корпусом Морської Піхоти США на переважній більшості театрів воєнних дій. Літак дозволяв доправляти великогабаритні вантажі, включно із гарматами та позашляховиками. Добре підходив для польотів у горах і спеку. Однак С-46 виявився вельми складним в експлуатації та спочатку відрізнявся високою аварійністю. Його «дитячі хвороби» загалом подолали лише до 1943 року.
В експлуатації «Командо» залишався значно дорожчим за С-47, що зумовило його суттєво меншу популярність у повоєнні роки. Тим не менш списані з військової служби у США літаки придбали силовики та багаточисленні цивільні оператори із майже півсотні країн, серед яких: Аргентина, Бразилія, Велика Британія, Венесуела, Ізраїль, Італія, Єгипет, Канада, Китай, Куба, Норвегія, Японія. Деякі літаки продовжують використовуватися. Так, станом на 2024 рік два С-46 мала у своєму авіапарку канадська авіакомпанія Buffalo Airways, що спеціалізувалася на перевезеннях у північно-західних регіонах країни.