18 березня виповнилося 80 років штурмовику A-1 Skyraider

18 березня виповнилося 80 років штурмовику A-1 Skyraider.

18 березня виповнилося 80 років штурмовику A-1 Skyraider.

18 березня виповнилося 80 років штурмовику A-1 Skyraider. Того дня 1945 року на військово-морській авіабазі Патаксент-Рівер, штат Меріленд здійснив політ його перший прототип XBT2D-1. Машину створила американська компанія Douglas Aircraft на вимоги ВМС США до палубного ударного літака, який спочатку планувалося використовувати як пікіруючий бомбардувальник та торпедоносець. Однак його швидко оптимізували для застосування у якості штурмовика. Під час запуску у серійне виробництво він отримав військово-морське позначення АD, яке у 1962-му замінили на єдине для флоту та повітряних сил А-1.

Цей чималий за розмірами літак мав бронезахист, відрізнявся високою бойовою живучістю, чудовою маневреністю та гарним оглядом з кабіни льотчика. Його серійний випуск тривав аж до 1957 року, що рекордно довго для поршневої бойової машини у реактивну епоху. Загалом побудували 3180 екземплярів у понад 30 варіантах, серед яких крім ударних були літаки РЕБ, дальнього радіолокаційного виявлення, буксирувальники мішеней та ін. В залежності від призначення кількість членів екіпажу змінювалася від одного до трьох.

Серійний одномісний штурмовик A-1H було оснащено 18-циліндровим двигуном повітряного охолодження Wright R-3350-26WA Duplex-Cyclone потужністю 2700 к.с. Він мав довжину 11,84 м, розмах крила – 15,25 м, злітну масу – 8200 кг, максимальну швидкість – 518 км/год, дальність польоту – понад 2100 км. Літак отримав потужне озброєння, до якого входили 4 гармати калібром 20-мм. На 15 зовнішніх вузлах він міг нести різноманітні засоби ураження загальною вагою понад 4700 кг, зокрема: різнокаліберні бомби, запалювальні баки, некеровані ракети кількох типів. 

До авіаційних підрозділів ВМС США «Скайрейдери» почали надходити у грудні 1946 року. Літаки з цієї родини також отримали Корпус морської піхоти та Повітряні Сили США. Крім того, їх використовували у Великій Британії, Габоні, Камбоджі, Південному В’єтнамі, Франції, ЦАР, Чаді та Швеції. 

Хоча «Скайрейдер» здавався безнадійно застарілим на фоні реактивних літаків, він напрочуд добре підійшов для виконання ударних задач в умовах регіональних конфліктів. Так, американці активно застосовували ці літаки як з авіаносців, так і з сухопутних аеродромів під час війн в Кореї та В’єтнамі. Французькі «Скайрейдери» повоювали в Африці, зокрема в Алжирі. У Сполучених Штатах такі машини вивели з експлуатації у 1973 році, а найдовше, до 1985-го, вони служили у Габоні.