4 лютого виповнилося 90 років першому в світі палубному винищувачу-моноплану A5M Claude

4 лютого виповнилося 90 років першому в світі палубному винищувачу-моноплану A5M Claude, який створила японська компанія Mitsubishi Heavy Industries. Того дня 1935 року відбувся політ його першого прототипа, що мав фірмову назву Ка-14. Серійні винищувачі отримали в Імператорському флоті Японії офіційну назву Тип 96.

Цей суцільнометалевий літак вирізнявся легкою конструкцією. Для свого часу він мав високі характеристики, зокрема чудову маневреність. З кінця 1936 року розпочався масовий випуск А5М, і загалом побудували 1094 екземпляри у шести основних варіантах. 

Найбільш досконалий А5М4 було оснащено зіркоподібним двигуном повітряного охолодження Nakajima Kotobuki 41 злітною потужністю 710 к.с. Винищувач мав довжину 7,56 м, розмах крила – 11 м, злітну масу – 1700 кг, розганявся до максимальної швидкості 435 км/год та міг подолати понад 1200 км. Озброєння складалося з двох синхронних кулеметів калібру 7,7 мм. Передбачалася підвіска двох 30-кг бомб.

Бойовий дебют А5М відбувся під час другої японсько-китайської війни. 4 вересня 1937 року пара винищувачів з авіаносця «Кага» провела бій з біпланами Hawk III Китайської Республіки. Японські льотчики заявили про три збитих літаки противника. Згідно китайських документів, збитим виявився лише один «Хок», і ще один отримав значні пошкодження.

Найскладнішим противником у тій війні для А5М був винищувач радянського виробництва І-16. Пілотували такі машини як китайські, так і радянські льотчики. Результат бою приблизно рівних літаків вирішувала майстерність пілотів.

Коли у грудні 1941-го Японія вступила у Другу світову війну, винищувачі Тип 96 вже застаріли. Однак вони продовжували застосовуватися за прямим призначенням майже до середини 1942 року, поки не були остаточно витиснені з палуб авіаносців своїми легендарними нащадками A6M Zero. На завершальному етапі війни А5М, що збереглися до того часу, стали літаками для камікадзе.