Габріель Вуазен: авіатор, який став автомобілістом
Габріель Вуазен: авіатор, який став автомобілістом
(до 145-ї річниці з дня народження)
Він народився 5 лютого 1880 року у містечку Бельвіль-сюр-Сон, на сході Франції. Габріель Вуазен (Gabriel Voisin) був на два роки старшим за свого брата Шарля, з яким із раннього дитинства склалися дуже теплі стосунки. Батько рано залишив родину, і мати, Амелі, перевезла синів у Невіль-сюр-Сон. Там їх дід Шарль Форестьє (Charles Forestier) володів невеликим заводом металовиробів. Саме він взявся за виховання та освіту хлопчиків і викликав зацікавленість технікою.
Дідові статки дозволили Габріелю отримати непогану освіту. Після завершення у 1899-му навчання в школі мистецтв у Ліоні він закінчив інженерне училище в Парижі. Викладачі відзначали талант юнака до технічного дизайну.
Працювати молодий фахівець почав у паризькій архітектурній фірмі Godefroy&Freynet. Авіацією він захопився у 1900 році, під впливом побачених на Паризькій міжнародній виставці макетів та проєктів літальних апаратів. Навесні 1905-го Габріель на замовлення заможного юриста і авіаційного ентузіаста Ернеста Архд’якона (Ernest Archdeacon) побудував планер, взявши за зразок та модифікувавши апарат братів Райт. На всяк випадок випробування вирішили провести без пілота, помістивши на його місце баласт. Пересторога виявилася не марною: коли Архд’якон почав на своєму авто буксирувати витвір Вуазена, від того відвалилася частина конструкції, і планер розбився.
Спіймавши першого облизня, Габріель жодним чином не втратив свій авіаційний запал. Він продовжив із перемінним успіхом будувати планери на замовлення Архд’якона та Луї Блеріо (Louis Blеriot). Зокрема, 8 червня 1905-го Вуазен успішно випробував планер, що був встановлений на поплавки.
Поступово прийшла впевненість у власних силах. 5 листопада 1906 року Габріель разом із братом Шарлем заснували компанію Appareils d'Aviation Les Frères Voisin. Вона базувалася в паризькому передмісті Булонь-Бійанкур та стала першим у світі комерційним підприємством з випуску літаків.
Перший літак був спроєктований Габріелем і удосконалений Анрі Фарманом (Henri Farman), тому увійшов в історію як Voisin-Farman І. Випробування почалися 28 лютого 1907 року, однак перші спроби злетіти виявилися невдалими – апарат вимагав доопрацювань. Для цього знадобився місяць, і нарешті 30 березня Шарль виконав на ньому 3 успішні польоти. Ще після низки удосконалень літак запустили у серійне виробництво і загалом побудували понад 60 екземплярів. Для того часу це був величезний комерційний успіх!
Велика трагедія вразила Габріеля 26 вересня 1912 року. В автомобільній катастрофі загинув Шарль. Він був не просто близькою людиною по крові, а й найкращим другом та надійним діловим партнером. Впоравшись із горем, Габріель продовжив родинну справу.
До початку Першої світової війни компанія «Вуазен» завоювала солідну репутацію. В її активі було понад десяток типів літаків, створених як ініціативно, так і на замовлення. У 1914 році за проєктом Габріеля побудували біплан із штовхаючою силовою установкою Voisin ІІІ. Це був надійний і простий у пілотуванні літак, до того ж нескладний у виробництві. Як розвідник та легкий бомбардувальник він знайшов широке застосування в країнах Антанти під час війни. Випуск літака за ліцензією налагодили і в Російській Імперії, зокрема на розташованій в Одесі фірмі Артура Анатра. Загальний випуск машин цієї родини перевищив 1350 екземплярів.
Під час війни Габріель продовжував плідно працювати над проєктами військових літаків. До його доробку додалися 8 машин нових типів. Більшість із них залишилися дослідними або малосерійними, серед них – чотиримоторний важкий бомбардувальник Voisin XII. Однак були й успішні серійні аероплани, наприклад, розвідників-бомбардувальників Voisin Х побудували майже 900 екземплярів.
За вдачею Габріель був людиною неконфліктною, а чим старшим ставав, тим дедалі сильнішали його пацифістські погляди. До того ж він вважав, що у повоєнний час замовлення на літаки будуть неодмінно скорочуватися, а тому потрібно шукати нову сферу бізнесу. Після Першої світової Габріель полишив авіацію і зосередився на розробці ексклюзивних автомобілей, створивши компанію Avions Voisin. У цій царині Вуазен досяг значних успіхів і продовжував працювати до виходу на пенсію в 1958-му.
Залишивши метушливий Париж, Габріель разом із своєю другою дружиною Генріеттою, яка була молодшою на 30 років, оселився у тихому селищі Озене на березі Сони. Він користувався пошаною у місцевих мешканців, багато часу проводив за написанням мемуарів.
Габріель Вуазен прожив довге життя і відійшов у вічність 25 грудня 1973 року.
Ростислав Мараєв