24 січня виповнилося 50 років багатоцільовому гелікоптеру AS365 Dauphin.

24 січня виповнилося 50 років багатоцільовому гелікоптеру AS365 Dauphin. Того дня 1975 року здійснив політ його перший прототип. Машину створила французька компанія Aеrospatiale, яка 1992 року увійшла до європейського концерну Eurocopter, а той у свою чергу в 2014-му був реорганізований у Airbus Helicopters. 

Серед характерних конструктивних особливостей вертольотів родини AS365 – шасі, що прибирається, та використання фенестрону замість традиційного кермового гвинта. Із 1985 року ці гелікоптери першими в світі почали оснащувати цифровою авіонікою. 

Серійний випуск гелікоптера в Європі тривав до 2022 року, і загалом побудували 1098 екземплярів. Відомі 18 основних варіантів, серед яких багатоцільовий Eurocopter EC155 та військовий AS565 Panther. У 1981-му ліцензійний випуск вертольотів під назвою Z-9 розпочала китайська компанія Harbin Aircraft Manufacturing. Вона випустила понад 200 таких машин, створила низку своїх модифікацій та продовжує їх виробляти.

До найбільш поширених версій належав багатоцільовий Eurocopter AS365 N3, на який встановлювалися два турбовальних двигуни Turbomеca Arriel 2C злітною потужністю 838 к.с. кожний. Вертоліт мав довжину 13,73 м, діаметр несучого гвинта – 11,94 м, максимальну злітну масу – 4300 кг, вміщував до 12 пасажирів, розганявся до максимальної швидкості 306 км/год та міг подолати понад 820 км.

Вертольоти «Дофін» заслужили вельми високу репутацію. Їхні екіпажі вирізняли свої машини за високу маневреність, надійність, здатність безпечно літати при значному бічному вітрі, можливість експлуатації в різних кліматичних умовах. Одним із свідоцтв високих якостей цих гелікоптерів стало постачання 102 екземплярів під назвою MH-65 Dolphin Береговій охороні США, хоча зазвичай американські державні структури надавали перевагу продукції вітчизняних компаній. 

Загалом гелікоптери цієї родини придбали цивільні та військові оператори понад 40 країн, серед яких: Аргентина, Австралія, Великобританія, Іспанія, Кувейт, Нігерія, Саудівська Аравія, Франція, Чилі, Швеція, Японія. Сфера використання «Дофінів» виявилася дуже широкою: від перевезення VIP-пасажирів та різноманітних вантажів до морських пошуково-рятувальних операцій і гасіння пожеж. Також вони брали участь у бойових діях, наприклад, у війні в Перській затоці 1990-91 років.