17 січня виповнилося 55 років фронтовому бомбардувальнику з крилом змінної стрілоподібності Су-24.

17 січня виповнилося 55 років фронтовому бомбардувальнику з крилом змінної стрілоподібності Су-24. Того дня 1970 року здійснив перший політ його прототип – дослідний літак Т-6-2І.

Створення нового бомбардувальника, що мав замінити вельми проблемний Як-28, стартувало  на початку 1960-х років. 24 серпня 1965 року вперше здійнявся в повітря дослідний літак Т-6. У багатьох публікаціях цю машину називають першим прототипом Су-24, хоча вона була ще дуже далекою від нього. Наприклад, мала трапецієвидне, «нерухоме» крило та зовсім інші двигуни. Військових літак не влаштовував, а найбільше – його низькі злітно-посадкові характеристики. Покращити їх, а разом і маневреність бомбардувальника дозволило крило змінної стрілоподібності.

Серійне виробництво Су-24 розпочалося у 1971 році та тривало до 1993-го. Загалом побудували понад 1200 екземплярів у шести основних варіантах, серед яких крім бомбардувальників були фронтові розвідники та постановники радіоперешкод. Всі вони могли здійснювати політ на малій висоті з огинанням рельєфу місцевості.

Модернізований бомбардувальник Су-24М було оснащено двома двигунами АЛ-21Ф-З із тягою на форсажі 11,2 тс кожний. Він мав довжину 24,6 м, розмах крила – 17,64 м при куті стрілоподібності 16˚ та 10,37 м при куті стрілоподібності 69˚, максимальну злітну масу – 39,7 т, максимальну швидкість – 1700 км/год, дальність перегону – понад 3000 км. Бойове навантаження становило 7 т. До озброєння входила шестиствольна 23-мм гармата ГШ-6-23 та широка номенклатура керованих і «звичайних» засобів ураження, серед яких бомби калібром до 1500 кг, ракети класу «повітря-земля» Х-25 та Х-29. Також літак міг нести тактичні ядерні боєприпаси.

З урахуванням СРСР, літаки цієї родини потрапили на озброєння 14 країн, серед яких: Азербайджан, Алжир, Ірак, Іран, Казахстан, Сирія. Вони використовувалися у декількох регіональних конфліктах, зокрема війнах в Афганістані, Чечні та Сирії.

Україна успадкувала понад 280 екземплярів Су-24, що перебували у складі семи полків. Станом на 2014 рік у Повітряних Силах України лише 7-а бригада тактичної авіації була озброєна бомбардувальниками Су-24М та розвідниками Су-24МР. Вони застосовувалися у бойових діях на початковому етапі АТО. Коли у лютому 2022 року рф розпочала широкомасштабну війну проти України, їхні екіпажі знову пішли у бій та виконали багато складних завдань. Зокрема, 22 вересня 2023 року вони завдали високоточного удару британськими крилатими ракетами Storm Shadow по будівлі штабу Чорноморського флоту в Севастополі. Щоб нести таке озброєння, Су-24 оснастили пілонами від європейського літака Panavia Tornado GR4.

В експозиції Державного музею авіації ім. О.К. Антонова перебуває Cу-24 першої серійної модифікації, заводський № 0815311. Його побудували на авіазаводі у Новосибірську в 1975 році. Літак входив до складу 29-го авіаполку (м. Бердянськ). 15 листопада 2007 року був переданий музею з військового факультету НАУ.