10 січня виповнилося 35 років дальньомагістральному авіалайнеру MD-11
10 січня виповнилося 35 років дальньомагістральному авіалайнеру MD-11, який створила американська компанія McDonnell Douglas. Того дня 1990 року в Лонг-Біч (шт. Каліфорнія) здійнявся в повітря його перший прототип.
Цей широкофюзеляжний літак став розвитком попереднього DC-10, від якого успадкував загальну схему із трьома двигунами. Планер лайнера допрацювали, зокрема подовжили фюзеляж на 11%, а крило обладнали вінглетами. Радикально оновили авіоніку – літак отримав «скляну кабіну», що дозволило скоротити екіпаж до 2 осіб.
У відповідності до вимог замовників на MD-11 встановлювали двигуни трьох типів: PW4460, PW4462 та CF6-80C2D1F. Вони не суттєво відрізнялися максимальною тягою, розвиваючи від 30,7 до 31,5 тс. Найбільш поширений базовий варіант MD-11 мав довжину 61,24 м, розмах крила – 51,77 м, максимальну злітну масу – понад 273 т, максимальну швидкість – 945 км/год, у трикласному компонуванні пасажирської кабіни вміщував 298 місць (в однокласному – 410) та міг подолати майже 12500 км.
Завдяки значній подібності до DC-10, новий лайнер дуже швидко пройшов випробування і вже у грудні 1990 почав надходити до замовників. Загалом такі літаки придбали оператори понад 30 країн, серед яких: Зімбабве, Італія, Канада, Китай, Малайзія, Німеччина, Перу, США, Франція, Японія.
Та все ж DC-11 не виправдав сподівань своїх розробників – замість мінімально запланованих 300 екземплярів побудували лише 200. Частково це стало наслідком зіпсованої репутації DC-10, під час експлуатації якого неодноразово ставалися катастрофи через конструктивні недоліки. Хоча DC-11 їх не успадкував, однак мав свої проблеми, зокрема із системою керування. Але головним став програш в економічних показниках широкофюзеляжним лайнерам з двома двигунами – спочатку А300 і Boeing 767, трохи згодом А330 і Boeing 777.
Приблизно чверть MD-11 одразу побудували у транспортному варіанті «F», заточеному під перевезення до 90 т генеральних вантажів. Зняті з пасажирських авіаліній лайнери теж активно перероблювали на транспортники. Станом на початок осені 2024 року понад 80 таких машин продовжували залишатися в експлуатації.
Провал MD-11 добив компанію McDonnell Douglas, яка і без того мала значні проблеми. В результаті у 1997 році вона об’єдналася із давнім конкурентом Boeing.