17 грудня виповнилося 20 років літаку Ан-148
17 грудня виповнилося 20 років літаку Ан-148
17 грудня виповнилося 20 років регіональному пасажирському літаку Ан-148, створеному Державним підприємством «Антонов». Того дня 2004 року в Києві здійснив політ його перший прототип.
Літак створювали з урахуванням специфіки експлуатації в регіональних аеропортах пострадянських країн, серед яких чимало залишалися із злітно-посадковими смугами низької якості та застарілою інфраструктурою. В умовах тогочасних тісних відносин між Україною та росією передбачалося, що значна доля ринку Ан-148 припаде на рф. Російським підприємствам також відводилася важлива роль у кооперації з виробництва лайнера. Однак загалом перелік субпідрядників був широким – до реалізації програми залучили компанії 15-ти країн світу.
Ан-148 оснащено двома турбовентиляторними двигунами Д-436-148 тягою 6830 кгс кожний. Їх розробило Запорізьке МКБ «Прогрес» ім. О.Г. Івченка, а випуск розгорнула розташована поряд з ним компанія «Мотор Січ». Літак вміщує до 85 пасажирів, має довжину 29,13 м, розмах крила – 28,91 м, максимальну злітну масу – майже 42 т, крейсерську швидкість – 870 км/год, практичну дальність – 3500 км.
На борту Ан-148 забезпечено комфорт пасажирам, що не поступається найсучаснішим магістральним лайнерам. Літак оснащено цифровою авіонікою, зокрема багатофункціональними індикаторами в кабіні пілотів. Електродистанційна система керування дозволяє використовувати Ан-148 на будь-яких повітряних трасах, включно із маршрутами з високою інтенсивністю польотів, у простих та складних метеоумовах, удень і вночі.
Провідним підприємством із виробництва Ан-148 став Серійний завод «Антонов» (нині входить до складу ДП «Антонов»). У 2014 році почалася збройна агресія рф проти України, що призвело до припинення співпраці із російськими підприємствами. В результаті програма Ан-148 була фактично призупинена. Загалом встигли побудувати 41 екземпляр у 4-х варіантах. Їх придбали щонайменше 14 операторів з України та рф, а також північнокорейська авіакомпанія Air Koryo.
У 2007 році Ан-148 отримав сертифікат типу. Перший комерційний рейс із пасажирами виконав лайнер авіакомпанії «АероСвіт» 2 червня 2009 року за маршрутом Харків-Київ (Бориспіль). Як до будь якої нової техніки, до Ан-148 виникли певні зауваження експлуатантів. Однак загалом і пасажири, і екіпажі оцінювали літак позитивно. Російська агресія призвела до оголошення Україною санкцій, що також зачепили цивільну авіацію. В результаті комерційна експлуатація Ан-148 в рф зупинилася. В Україні до російського широкомасштабного вторгнення у лютому 2022 року регулярні пасажирські перевезення на Ан-148 виконувала молода авіакомпанія Air Ocean Airlines.
Розвитком Ан-148 став пасажирський лайнер Ан-158. Конструкторський доробок був використаний при створенні транспортного літака Ан-178.