Півстоліття Super-Étendard бойовий шлях французького винищувача-бомбардувальника

28 жовтня виповнилося 50 років французькому палубному винищувачу-бомбардувальнику Super-Еtendard, який створила компанія Dassault. Того дня 1974 року в небо здійнявся його перший прототип.

Цей одномісний літак розробили як подальший розвиток попередньої машини Еtendard IV, яка почала літати ще 1958-го року. Новий винищувач-бомбардувальник отримав значно досконалішу авіоніку, інші двигун та крило. В результаті не лише покращилися його льотні характеристики, а й розширилися бойові можливості за рахунок використання високоточного озброєння.

Super-Еtendard був оснащений одним безфорсажим двигуном SNECMA Atar 8K-50 тягою майже 5000 кгс. Літак мав довжину 14,3 м, розмах крила – 9,6 м, максимальну злітну масу – 12 т, максимальну швидкість – 1380 км/год, дальність перегону – 2100 км. Передбачалася дозаправка пальним у повітрі. До озброєння входили дві 30-мм гармати із загальним боєзапасом 250 снарядів. П’ять зовнішніх вузлів дозволяли підвісити до 2100 кг засобів ураження, зокрема:  протикорабельну ракету AM-39 Exocet, ракети «повітря-повітря» Matra R550 Magic II, кориговані і звичайні бомби, некеровані ракети. Міг літак нести і ядерні боєприпаси.

Загалом побудували 85 екземплярів Super-Еtendard. Головним замовником були ВМС Франції, які отримали 71 машину. Ще 14 придбала Аргентина. Крім того, 5 літаків брав в оренду Ірак.

Французькі Super-Еtendard призначалися для базування на авіаносцях «Клемансо» і «Фош», а пізніше – «Шарль де Голль». Вони брали участь у декількох кампанія, наприклад, в операціях NATO в Югославії 1999-го року та проти Ісламської Держави у 2015-му. Виконували вильоти як з палуб, так і з сухопутних аеродромів виключно проти наземних цілей і не відзначилися якимись особливими успіхами.

Натомість аргентинські Super-Еtendard увійшли в історію саме завдяки діям проти бойових кораблів. У травні 1982 року 4 літаки виконали дуже вдалі місії проти британського флоту під час війни у Південній Атлантиці. Ракетами Exocet вони потопили новітній есмінець «Шефілд», а також мобілізований контейнеровоз «Атлантик Конвейр», який міг використовуватися як допоміжний авіаносець.

У Франції Super-Еtendard служили до 2016 року, а в Аргентині – до 2023-го. Обговорювалася можливість передачі Україні п’яти знятих з озброєння аргентинських літаків після їх ремонту та модернізації у Франції. Однак від реалізації проекту відмовилися через явну застарілість літаків.