Поповнення експозиції деталями винищувачів Хаукер «Харрікейн»

Державний музей авіації, незважаючи на війну, продовжує поповнення експозиції. Пошуковці, що співпрацюють з музеєм, знайшли місця, де після завершення другої світової війни проходила утилізація бойових літаків, отриманих від союзників по ленд-лізу. В червні викопано і перевезено до музею деталі, вузли і силові елементи планера від восьми винищувачів Хаукер «Харрікейн» (Hawker Hurricane). Зараз науковці ДМА вивчають технологічні таблички з них з метою чіткого визначення їх виробничих моделей і подальшої музеєфікації.

Завдяки репортажу Джеймса Лендейла (James Landale), кореспондента BBC News, який особисто брав участь у піднятті частині фюзеляжу одного з цих винищувачів, світ дізнався про знахідку. Ця новина знайшла живий відгук у поціновувачів історії авіації в Україні та світі. Колеги з авіаційних музеїв, фахівці з ремонту старих літаків та окремі ентузіасти запропонували дієву допомогу: заводські креслення, окремі деталі і вузли, технології тощо. Це робить можливим відновлення цього історичного літака.

В Україні, на жаль, не залишилось жодного літака часів Другої світової війни. Реставрувати «Яки» чи «лавочкіни» не вдасться навіть у випадку, коли їх відкопають чи знайдуть десь у воді (річки, озера чи Чорне море). Бо радянські літаки були зроблені головним чином з дерева, і обтягнуті полотном. Обидва матеріали не стійки до дії природних умов, і не підлягають відновленню.

Американські і англійські літаки, отримані в 1941-45 роках по ленд-лізу, були цілковито металевими, виконані в основному з алюмінієвих сплавів. Вони зазвичай теж досить пошкоджені через корозію, проте основні силові елементи планера досить часто дозволяють реставрувати ці машини. Західні музеї чи приватні власники роблять це шляхом збирання «композитної» конструкції. Остання включає максимальну кількість елементів і вузлів оригінального літака, а те, що відсутнє, чи не підлягає відновленню, робиться з сучасних матеріалів. Створений таким чином повномасштабний макет при достатній долі оригінальних елементів офіціально вважається артефактом.

«Харрікейни» широко використовувалися під час другої світової війни – загалом було випущено понад 14 500 машин. Це був перший західний бойовий літак, отриманий Радянським Союзом – перша партія прибула 30 серпня 1941 року. Загалом СРСР отримав майже 3000 цих винищувачів, і кілька сотень з них боронили небо України у 1944-45 роках у підрозділах Протиповітряної оборони.
По війні «харрікейни» вже вважалися застарілими, і були швидко списані. Після демонтажу двигуна, озброєння та приладів літаки утилізували – часом прости скидали в яри і закопували. Власне на таке «авіаційне кладовище» і натрапили ентузіасти-пошуковики. Завдяки їх наполегливості і небайдужості вдалося не лише відкрити нові сторінки в історії вітчизняної авіації для широкого загалу. Бо за часів СРСР допомога союзників під час війни старанно замовчувалася і принижувалася.

В ДМА відновлення «Харрікейна» покладе початок новій колекції – «Бойові літаки Другої світової». Ти паче, що цей винищувач вважається класикою літакобудування, і символом британської військової допомоги. Доречі, через 82 роки таким символом для України знову став саме британський літальний апарат – крилата ракета великої дальності «Шторм Шедоу», яким наші військові наносять нищівні удари по тилам російських окупаційних військ.