Парад на честь 30-ї річниці незалежності України. Авіаційна частина параду

Текст — провідний науковий співробітник ДМА к.і.н. Валерій Романенко, фото — Валерій Романенко, Денис Томенчук, Посольство Великої Британії в Україні

Текст — провідний науковий співробітник ДМА к.і.н. Валерій Романенко, фото — Валерій Романенко, Денис Томенчук, Посольство Великої Британії в Україні

Повітряний парад на честь 30-ї річниці Незалежності України – перший, в якому беруть участь не лише вітчизняні літаки й гелікоптери, але й найсучасніші бойові машини країн НАТО. Це наочно демонструє підтримку нашої держави західними партнерами на шляху до європейської спільноти. ДМА не міг залишитися осторонь такої історичної події та підготував фоторепортаж про її перебіг.

В параді взяли участь авіаційні підрозділи Повітряних Сил, Армійської авіації Сухопутних військ, Військово-морських сил, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Національної поліції, Державної служби з надзвичайних ситуацій, а також державне підприємство «Антонов». В небі над Києвом загалом пролетіло понад півсотні бойових, транспортних і спеціалізованих літаків та вертольотів. Більшість із них можна побачити в Державному музеї авіації імені О.К. Антонова.

Видовищний повітряний показ відкрили гелікоптери Армійської авіації. Вона входить до складу Сухопутних військ Збройних Сил України, і забезпечує їх безпосередню підтримку на полі бою.

Мі-8 з прапором
Гелікоптер Мі-8МТ з 11-ї окремої бригади Армійської авіації (далі ОБрАА) з м. Херсон проніс над святковим Хрещатиком символ держави – жовто-блакитний прапор України.

Мі-8
Чотири модернізовані гелікоптери Мі-8МСБ-В з 11-й ОБрАА. Ці бойові машини були переобладнані в 2015-2017 роках на українському підприємстві «Мотор-Січ». Вони отримали більш сучасне обладнання та нові системи захисту, створені на українських підприємствах. А головне, на «Мотор-Січі» розпочато виробництво дуже важливого компонента конструкції – лопатей несучих гвинтів, які до цього часу випускалися лише в Росії. З травня нинішнього року нові лопаті встановлюються на гелікоптери Збройних Сил України.

4 Мі-24
Ударні гелікоптери Мі-24П та Мі-24ПУ1 16-ї ОБрАА (м. Броди). Ці броньовані і добре озброєні гвинтокрили забезпечують вогневу підтримку наземних військ на полі бою. З 2014 року всі старі радянські Мі-24 модернізуються в Україні до стандарту Мі-24ПУ1.

2 Мі-14
Морські вертольоти-амфібії Ми-14ПЛ 10-ї Бригади морської авіації Військово-морських сил України з Миколаєва здатні діяти як зі звичайних аеродромів, так і з водної поверхні. Їх основне завдання – пошук і знищення ворожих підводних човнів.

Гелікоптер H145 Національної поліції
До кінця серпня Національна поліція має отримати два останні легкі гелікоптери H145 від концерну Airbus Helicopters, і загалом матиме вісім таких машин. Цікаво, що базова модель спочатку випускалася фірмою MBB – «Мессершмітт-Бьольків-Блом»… Фото Дениса Томенчука

Гелікоптери Єврокоптер НГУ
Два гелікоптери ЕС 225 LP (Н-225) Національної гвардії України з Гвардійської авіаційної бази НГУ (м. Олександрія). Національна гвардія почала отримувати авіатехніку європейського виробництва з грудня 2018 року.

Гелікоптери ДСНСУ
Гелікоптери ЕС 225LP Спеціального авіаційного загону оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій (м. Ніжин). ДСНСУ першою в Україні почала експлуатацію гелікоптерів виробництва європейського концерну Airbus Helicopters.

Два літаки DA-42NG
Патрульні літаки DA-42NG «Даймонд» 24-ї окремої авіаційної ескадрильї Державної прикордонної служби України (м. Одеса) за допомогою спеціальної апаратури FLIR здатні безперервно протягом багатьох годин контролювати державний кордон вдень і вночі та здійснювати фото- і відеофіксацію порушень.

Два літаки Ан-26
Легкі військово-транспортні літаки Ан-26 456-ї Бригади транспортної авіації імені Дмитра Майбороди (м. Вінниця). Вся серія цих машин була побудована в Україні, і дотепер вони – основні транспортні літаки силових відомств України.

Літак Ан-26 Vita
Спеціалізований медико-евакуаційний літак Ан-26 Vita з 456-ї БрТрА (м. Вінниця). На його борту за час російсько-української війни вивезено до шпиталів понад чотири тисячі поранених бійців.

Літак Ан-32П
Літак для гасіння пожеж Ан-32П Спеціального авіаційного загону ДСНСУ (м. Ніжин) має по бортах великі накладні баки і здатний прицільно скинути з малої висоти на полум’я 8000 літрів води. Ці машини щойно брали участь у ліквідації лісових пожеж у Туреччині та Греції. Фото Дениса Томенчука

Літаки Ан-72
Легкі військово-транспортні літаки Ан-72 з авіаційної ескадрильї Національної гвардії України (м. Київ) мають скорочений зліт і посадку, тому здатні діяти з невеличких аеродромів чи частково пошкоджених смуг. Дотепер Ан-72 і Ан-74 стоять на озброєнні ВПС 10 країн світу. Виробництво Ан-74 планується продовжити в Харкові.

Іл-76 та Су-27
Важкий військово-транспортний літак Іл-76МД 25-ї Транспортної авіаційної бригади (далі ТрАбр) з Мелітополя у супроводі двох винищувачів Су-27 39-ї бригади тактичної авіації (далі БрТА) з Житомира. Зараз Іл-76МД 25-ї ТрАбр здійснюють евакуацію українських громадян, іноземців і біженців з Афганістану.

Штурмовики Су-25
Ланка штурмовиків Су-25М1К та Су-25УБМ1К 299-ї БрТА імені Василя Нікіфорова (м. Миколаїв). Літаки, призначені для безпосередньої вогневої підтримки наземних військ, пройшли модернізацію у 2012-2020 роках на ДП «МіГремонт» у Запоріжжі.

Бомбардувальники Су-24М
Ланка фронтових бомбардувальників Су-24М 7-і БрТА імені Петра Франка (м. Старокостянтинів). Ці літаки здатні наносити ракетно-бомбові удари в глибині оборони супротивника, і придушувати ворожу протиповітряну оборону.

Винищувачі Су-27
Найпотужніші винищувачі Повітряних Сил України Су-27ПМ1 та Су-27УБМ1, 831-та БрТА (м. Миргород). Важкі винищувачі завоювання переваги в повітрі Су-27 проходять модернізацію до стандарту Су-27ПМ1 в Україні на ДП «МіГремонт» (Запоріжжя) з 2014 року.

Військово-транспортний літак Ан-70
Військово-транспортний літак нового покоління Ан-70, створений на ДП «Антонов», вперше піднявся в повітря 1994 року. Машина є унікальною за своїми показниками, і навіть просувалася рядом німецьких фірм на початку 2000-х років на озброєння НАТО. Проте співпраця з Росією у процесі проектування літака мало не стала для нього фатальною…

Ан-225 Мрія
Ан-225 «Мрія» — найбільший і найпотужніший транспортний літак світу – це авіаційний символ України. Він здатний перевозити вантажі вагою до 250 тон. Понад 240 світових рекордів, унікальні операції з великогабаритних і великовагових перевезень – все це українська «Мрія», створена на ДП «Антонов».

Гелікоптери UH-60M
Після проходу наземної техніки відбувся показ літаків і гелікоптерів країн НАТО. Його відкрили два тактичні багатоцільові гелікоптери UH-60M «Blackhawk» ВПС Словаччини. Машини з Вертолітного полку «Генерал-лейтенант Ян Амбруш» прилетіли з авіабази Прешов. Гелікоптери UH-60 створені концерном Sikorsky Aircraft, заснованим нашим видатним співвітчизником Ігорем Сікорським, одні з найпоширеніших у світі, і добре відомі за фільмом «Чорний яструб». UH-60М – одна з останніх моделей цієї машини.
На фото видно, як один із членів екіпажу вітає киян з вікна гелікоптера.

Військово-транспортний літак C-27
Військово-транспортний літак ВПС Словаччини C-27J «Спартан» транспортного авіакрила «Генерал Мілан Растіслав Штефанік» прилетів з авіабази Малацкі. Це сучасний літак, що перебуває на озброєнні ВПС 15 країн, і здатний перевезти вантаж вагою до 11.5 тон, чи 60 солдатів.

Винищувачі F-16
Польські винищувачі F-16 10-ї тактичної ескадрильї, що прилетіли з авіабази Ласьк. Легкі багатоцільові винищувачі F-16 здатні однаково ефективно уражати як повітряні, так і наземні цілі. Це наймасовіші бойові машини, що стоять на озброєнні 24 країн світу. ВПС Польщі у 2002-2020 роках отримали 48 літаків останніх моделей F-16C та F-16D block 52+ з підвищеною дальністю польоту та розширеним асортиментом високоточного озброєння. Зараз Польща очікує на найновіші винищувачі 5-го покоління F-35.

Винищувачі МіГ-29
Три фронтові винищувачі МіГ-29 з 204-ї БрТА (м. Луцьк) виконали над Хрещатиком ефектний маневр «розходження» та "святковий салют", відстріливши теплові пастки, що захищають літаки від ураження ракетами. МіГ-29 та МіГ-29УБ – найчисельніші бойові літаки вітчизняних Повітряних Сил України. За льотними характеристиками вони не поступаються F-16, проте не можуть уражати наземні цілі керованою зброєю, і не мають такого досконалого радіоелектронного обладнання. Фото Дениса Томенчука

Винищувачі МіГ-29 та «Typhoon»
Фінальним акордом повітряного показу став спільний проліт винищувачів МиГ-29МУ1 з 40-ї БрТА (м. Васильків) та британських винищувачів «Тайфун». МіГи за допомогою димів "намалювали" прапор України в небі.
Літаки МиГ-29МУ1 ведуть молоді пілоти, недавні випускники Харківського Університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба.

Винищувачі МіГ-29 та «Typhoon»
Винищувачі «Тайфун» FGR.4 Королівських ВПС Великобританії прилетіли з авіабази «Міхаїл Когалнічану» в Румунії (біля м. Констанца), де вони беруть участь в операції BILOXI – патрулюванні повітряного простору в регіоні. Британські пілоти майор Спенсер-Джонс та капітан Тагг показали високий професіоналізм: після довгого перельоту і без попередніх тренувань чітко сформували спільну групу і пройшли в об’єднаній формації над столицею. Фото надано Посольством Великої Британії в Україні

Винищувачі МіГ-29 та «Typhoon»
«Тайфуни», що брали участь у показі, належать до IX (B) ескадрильї Королівських ВПС (база RAF Лоссімут), і після прольоту повертаються на своє тимчасове місце перебування - авіабазу ВПС Румунії «Михаїл Когальнічану». Підпис - RAF, Фото Надано Посольством Великої Британії в Україні

Літак-заправник KC-135
Нажаль, трохи не встиг на парад літак-заправник Боїнг KC-135T «Стратотанкер» ВПС США з 100-го авіакрила літаків-заправників (авіабаза Мільденхол)… З невідомих причин він втратив свій часовий код і пролетів через п’ять хвилин після завершення показу. Фото Дениса Томенчука.