Наймасовішому винищувачу в історії Bf 109 - 90 років

28 травня виповнилося 90 років наймасовішому винищувачу в історії Bf 109. Того дня 1935 року з розташованого на південній околиці Аугсбургу (Німеччина, Баварія) аеродрому здійснив політ його перший прототип. Літак створили у компанії Bayerische Flugzeugwerke, конструкторське бюро якої очолював Віллі Мессершмітт (Wilhelm «Willy» Messerschmitt).

Спочатку Bf 109 мав чимало проблем, зокрема: двигун недостатньої потужності, слабке озброєння, вузька колія шасі, що ускладнювала зліт-посадку. Однак спроектували літак дуже добре, із впровадженням низки інноваційних рішень. Його конструкція мала величезний потенціал для розвитку, а також була «заточена» під масовий випуск, спрощення обслуговування і ремонту в польових умовах. Команда Мессершмітта не припиняла вдосконалювати своє «дітище», і ще до початку Другої світової війни Bf 109 отримав репутацію одного з кращих винищувачів у світі. Щоправда, завузька колія шасі так і залишилася його вродженою вадою.

У Третьому Райху Bf 109 випускали кілька заводів на території Німеччини та Австрії. Крім того, ліцензійне виробництво літака під назвами Hispano Aviaciоn HA-1109 та HA-1112 налагодили в Іспанії. На завершальному етапі війни в Європі збирати «Мессершмітти» почали в Чехії на заводі фірми Avia. У повоєнний час із виробничого доробку там склали ще кілька сотень літаків, що отримали назви Avia S-199 та СS-199. Загальна кількість побудованих винищувачів з родини Bf 109 досі залишається дискусійним питанням, однак в літературі частіше зустрічається 33 984 екземпляри. Це робить його другим наймасовішим бойовим літаком в історії, після радянського Іл-2.

Відомі 11 базових варіантів винищувача і десятки його модифікацій. Одним з найбільш досконалих вважається Bf 109G-6, що був оснащений двигуном рідинного охолодження Daimler-Benz DB 605A-1 потужністю 1455 к.с. Літак мав довжину 9,02 м, розмах крила – 9,92 м, максимальну злітну масу – 3400 кг, максимальну швидкість – 642 км/год, дальність перегону – понад 1900 км. Він був озброєний двома 13-мм кулеметами та однією гарматою калібром 20 або 30 мм. Передбачалася підвіска до 250 кг бомб.

Звісно, головним експлуатантом Bf 109 стали люфтваффе нацистської Німеччини. Також винищувачі цього типу отримали на озброєння Болгарія, Іспанія, Італія, Румунія, Словаччина, Угорщина, Хорватія, Фінляндія, Швейцарія, Югославія. У повоєнний час до них додалися Чехословаччина та Ізраїль. Окремі екземпляри «Мессершмітта» потрапили різними шляхами у багато інших країн, зокрема до СРСР.

Бойове застосування Bf 109 почалося під час громадянської війни в Іспанії, у середині 1937 року. Під час Другої світової «Мессершмітти» воювали майже на всіх ТВД у Європі, а також у Північній Африці. Придбані Ізраїлем у Чехословаччини літаки S-199 брали участь у війні з арабами в 1948-му. Найдовше продовжували служити іспанські «Мессершмітти» – аж до 1965 року.