70 років французькому авіалайнеру SE 210 Caravelle

27 травня виповнилося 70 років французькому авіалайнеру SE 210 Caravelle. Того дня 1955 року в Тулузі у небо здійнявся його перший прототип. Літак створила компанія SNCASE, яка за два роки об’єдналася із іншим виробником авіатехніки SNCASO у нову компанію Sud Aviation.
«Каравела» стала другим у світі серійним реактивним авіалайнером, а також першим комерційним літаком з реактивними двигунами у хвостовій частині фюзеляжу. Це інноваційне рішення дозволило істотно знизити шум у салоні та підвищити комфорт пасажирів і значно вплинуло на подальший розвиток комерційної авіації.
Серійне виробництво літака тривало до 1972 року, і загалом побудували 282 екземпляри у 9 основних варіантах, що вміщували від 80 до 140 пасажирів. Найбільша «Каравела 12» оснащувалася двома турбореактивними двигунами Pratt & Whitney JT8D тягою 7,25 тс кожний. Лайнер мав довжину 36,24 м, розмах крила – 34,3 м, максимальну злітну масу – 58 т, максимальну швидкість – 810 км/год, дальність польоту – до 3200 км.
Головним замовником «Каравели» стала авіакомпанія Air France, яка у 1959 році вивела її на регулярні лінії. Нові літаки активно використовувалися для перевезення пасажирів у Європі, на Близький Схід і у деякі країни Північної Африки. Майже всі вони мали салони першого та економ класів.
Попри те, що «Каравела» мала характерні для перших реактивних лайнерів проблеми, зокрема з безпекою польотів, вона стала вельми популярною у світі. Крім французьких експлуатанів таки літаки придбали цивільні та військові оператори ще понад п’ятдесяти країн, серед яких: Аргентина, Бразилія, Данія, Єгипет, Індія, Малі, Марокко, Німеччина, США, Туреччина, Філіппіни, Фінляндія, Швеція.
Найдовше «Каравели» працювали в Африці. Останньою, у 2001 році, зняла їх з пасажирських перевезень авіакомпанія Gabon Express. Чимало «Каравел», що відпрацювали своє на пасажирських лініях, були переобладнані у вантажні. У цій якості найдовше, до серпня 2004 року, їх експлуатувала конголезька компанія Waltair.