Конструктор світового масштабу - інтерв'ю з директором музею

Це конструктор світового масштабу - директор Музею авіації розповів про значення Олега Антонова

Цього дня 1906 року народився авіаконструктор Олег Антонов. За життя Антонов створив 52 планери та 22 літаки.

- Олега Антонова часто називають «Антеєм світової авіації». Він зробив вагомий внесок у історію світового авіабудування. Проекти Олега Костянтиновича по-своєму унікальні та становлять важливу складову світової авіації, - розповідає  директор Державного музею авіації імені О.К. Антонова Олександр Риков.

- У чому полягає особливість підходів Олега Антонова до проектування літаків порівняно із іншими радянськими авіаконструкторами? 

- По-перше, це була дуже талановита багатогранна людина. Також Олег Костянтинович був художником, писав вірші, захоплювався спортом. Загалом його можна поставити в один ряд із такими конструкторами як Туполєв, Іллюшин та Яковлєв. Але його авіаційна школа все-таки трохи відрізняється від їхньої, бо він здебільшого намагався робити цивільні літаки з широким полем застосування.

- Чи правильно його називати творцем саме української авіації?

- Беззаперечно. Завдяки тому, що конструкторське бюро Олега Костянтиновича Антонова почало функціонувати в Києві, українське авіабудування отримало дуже великий поштовх для розвитку. Багато заводів на території України стали виробляти продукцію, яка використовувалася для побудови літаків марки Ан. Відповідно, його безпосередня робота як генерального конструктора цього бюро, привела до зростання авіаційної промисловості всієї нашої країни і ми до сих пір користуємося плодами його напрацювань в цій сфері. Завдяки роботі цих підприємств наша країна в авіаційній сфері дуже відома.

Не тільки Ан-124 "Руслан" і Ан-225 "Мрія" є візитівками нашої країни, а й той же Ан-2 - багатоцільовий літак, який надзвичайно відомий за кордоном.

- 1999 року в Міжнародний аерокосмічний зал Слави Аерокосмічного музею, що в американському штаті Каліфорнія, внесли ім'я Олега Антонова. На вашу думку, чому це зробили? 

- Той вклад, який зробив Олег Костянтинович і ті його технічні ідеї, які були ним же і втілені в метал в його конструкторському бюро, дозволили багато в чому й іншим авіаційним конструкторам реалізувати свої проекти. Дуже багато технічних ідеї Олега Костянтиновича поширювалися і серед інших конструкторських бюро. Наприклад, Іл-76 - транспортний літак Іллюшина. В ході його створення використовували напрацювання по конструкції кабіни екіпажу, над якими працював Олег Костянтинович Антонов. Ще один яскравий приклад - Літак Яковлєва - Як-40 - його праобразом виступав літак спільної роботи Антонова і Берієва - Ан-Бе-20. Це говорить про те, що його перебування в тому залі слави є абсолютно заслуженим.

- За життя Олег Антонов створив 52 планери і 22 літаки. Це мало чи багато порівняно із іншими авіаконструкторами? 

- Це дуже велика кількість літаків. І тут потрібно дивитися не тільки на цифру, але і враховувати те, що майже всі ці літаки стали серійними. Кількість літаків марки Ан - це великий внесок в світову авіацію. Тобто тут важлива не тільки кількість, але і якість, а вона у літаків марки Ан доведена роками експлуатації. Багато з них експлуатуються до цих пір.

- У чому таємниця успіху Антонова?

- Перш за все - це талант. Друге - любов до неба, до авіації. Він все життя цим захоплювався, з самого дитинства хотів бути пілотом. У нього, на жаль, не вийшло, тому він став конструктором авіаційних планерів. Завдяки планерам, він досконально засвоїв знання з динаміки польоту, з аеродинаміки. Все це він застосовував у своїх наступних конструкціях, що дозволило нам отримати такі унікальні літаки Антонова, які ми маємо на сьогоднішній день.

- Які з літаків, побудованих за проектами Олега Антонова, можна назвати легендарними? І чому?

- Безумовно, це Ан-2 - повітряний всюдихід. Дуже багатофункціональний літак. Ціла лінійка літаків, побудована на базі легендарного Ан-24, який літає досі. Це вантажні літаки - Ан-26 і Ан-32 - літаки спеціального призначення - Ан-30.

Також можемо сюди додати Ан-22 "Антей". Це перший в світі великий військово-транспортний літак. І далі вже йдуть безпосередньо "Руслан" і "Мрія". Це ось основні літаки, які надають популярність імені Олега Костянтиновича і є найбільш відомими його проектами.

- Чому настільки успішним став Ан-2? Що ілюструє його вдалу конструкцію? 

- Свого часу Ан-2 був настільки ж масовим літаком, наскільки німецький малолітражний Volkswagen-Жук серед легкових автомобілів. Літак збирали з 1947 року по 2002 на території України та Польщі. А в Китаї його виробляють і зараз. Всього випущено вже понад 18000 цих літаків і вони до сих пір експлуатуються.

Перш за все, Ан-2 вийшов дуже простим літаком як в експлуатації, так і в пілотуванні й обслуговуванні, що в післявоєнний період дозволило нашій країні і Радянському Союзу в цілому швидко підняти авіаційне сполучення в слабо доступних регіонах. Унікальність Ан-2 в тому, що він може виконувати посадку на невеликі непідготовлені майданчики. В зимовий період його можна обладнати лижами і він виконуватиме польоти в умовах крайньої півночі. Також його оснащують поплавцями і він виконує злети і посадки з води у важкодоступних місцях, де велика кількість річок і озер.

Ан-2 також найбільший в світі поршневий біплан. А біплан - це літак зі збільшеною площею крила, що дозволяє йому мати дуже високі злітно-посадкові характеристики.

На той час не існувало ніяких аналогів Ан-2, це був абсолютно новий клас літаків.

- Що вам відомо про характер Антонова, його життєву позицію, звички? Як це могло допомогти у його точній роботі?

- На жаль, я особисто не був знайомий з Олегом Костянтиновичем, але багато спілкувався з його сучасниками. Всі вони відгукувалися про нього як про надзвичайно благородну, виховану та ввічливу людину. Це дозволяло йому керувати величезним колективом конструкторського бюро та серійного заводу.

-До останніх днів життя Олег Антонов докладав неймовірних зусиль по відновленню пам'яті Ігоря Сікорського в історії авіації України, допомагав поету-шістдесятнику Василю Стусу, виступав на захист Ліни Костенко. Що вам відомо про це? 

- Він дуже любив Україну. І особливо Київ. За роки життя в нашій країні він перейнявся нашими цінностями. Звичайно ж доля цих людей, досить непроста в той період, дуже впливала на нього і він безумовно намагався допомагати цим людям, використовуючи своє високе положення і зв'язку.

- Хто прийняв рішення назвати музей іменем Антонова? 

- Це було колегіальне рішення. Ідея давно вже обговорювалася між людьми, які стояли біля витоків музею, але саме рішення про перейменування прийняли 2 роки тому. Це було спільне рішення підприємства "Антонов" і керівництва Національного авіаційного університету та Державного музею авіації.

Музей, по суті, є унікальним. Це найбільший технічний музей на території України. Ім'я ж Антонова для нашої авіаційної промисловості дуже важливе. Тому, щоб його увічнити, прийняли рішення назвати наймасштабніший музей ім'ям найвідомішого авіаконструктора України.

- Скільки у вашому музеї машин Ан?

- Зараз 10 літаків марки "Антонов". Але у нас йде багаторічний проект з передачі та створення на території музею великої експозиції, що складається з практично всіх доступних зараз на території України літаків марки Ан.

У нас є моделі літака Ан-24 в декількох модифікаціях: у цивільній та військово-транспортній. Є спеціальний літак аерофотозйомки Ан-30. Також є унікальний літак Ан-71 - радянський АВАКС, який не пішов у серійне виробництво через розвал Радянського Союзу. Цей літак легко впізнати за радіолокаційною антеною у вигляді великої тарілки на хвості.

А ще у нас зберігається унікальний планер Антонова. Кажуть, що на цьому планері Олег Костянтинович сам виконував польоти на аеродромі "Чайка". Зараз планер знаходиться на реставрації, але вже незабаром ми виставимо його в основну експозицію.