Ювілей «Анів»

20 жовтня 1959 року піднявся в повітря найпопулярніший радянський пасажирський літак - Ан-24. Він був першим пасажирським лайнером, створеним у всесвітньо відомому ДКБ О.К. Антонова. Майже десять років по тому, 21 травня 1969 року, виконав перший політ наймасовіший легкий транспортний літак Ан-26. 

Турбогвинтовий Ан-24 брав на борт до 52 пасажирів, і доставляв їх зі швидкістю до 450 км/год на відстані до 1000 кілометрів. Він був основною «робочою конячкою» АЕРОФЛОТу на місцевих повітряних лініях: Ан-24 можна було побачити в кожному обласному центрі по всій території СРСР, в більшості регіональних аеропортів Східної Європи, на багатьох аеродромах Азії та Африки. Він займав найпершу позицію по експорту серед усіх радянських літаків - завдяки надійності, простоті обслуговування та невибагливості до кліматичних умов його закупили 38 країн світу.

Ан-26 був основним легким транспортним літаком не лише в СРСР, а й в усіх країнах Варшавського договору. Він бере на борт до 5,5 т вантажів (або до 39 військових, чи 30 парашутистів-десантників), і перевозить їх зі швидкістю 435 км/год на відстані до 1100 км. Дотепер Ан-26 залишається основним транспортним літаком Повітряних Сил України та більшості пост-радянських держав, ряду країн Азії, Африки і експлуатується навіть у Латинській Америці. Загалом його було експортовано до 29 країн.

На теперішній час в експлуатації залишається понад 650 машин сімейства Ан-24/Ан-26.

Обидва літаки, що стали легендарними, випускалися на авіаційному заводі в Києві - тут було побудовано 1028 серійних Ан-24, та 1402 Ан-26. Двигуни АІ-24 до обох машин також виробляли в Україні - на запорізькому заводі (нині ПАТ «Мотор-Січ»). 



60-річний ювілей Ан-24 та 50-річний - Ан-26 колектив ДП «Антонов» відсвяткував по-авіаційному: 18 жовтня на аеродромі ДП «Антонов» у Гостомелі відбулося невеличке авіа шоу, на якому літаки-«ветерани» здійснили демонстраційні польоти.

Першим піднявся в повітря легкий багатоцільовий Ан-28 - з його «черева» красивий груповий стрибок на точність приземлення виконали парашутисти з Української асоціації екстремальних видів спорту.

Спільним прольотом привітали ювілярів надлегкі літаки відомої української компанії «Аеропракт»: двомісні А-22LS і А-32, амфібія А-24 та найновіший «ультралайт» А-40.

 Ефектний пілотаж на останньому, що завершився заходом на посадку з віража, продемонстрував головний конструктор фірми Юрій Яковлєв. «Аеропракт» є найбільш успішним авіабудівним підприємством України - лише за 2018 рік воно випустило 96 літаків, що були продані до Європи, Африки та Азії.



Власне ювілярів показали в повітрі льотчики 15-ї бригади транспортної авіації імені О.К. Антонова Повітряних Сил ЗСУ.

Першим піднявся в повітря Ан-24Б - єдиний, що залишився на службі у вітчизняних ПС. Літак з бортовим номером «01» використовується для перевезення керівництва Збройних Сил та міжнародних делегацій.

Майже одразу за ним злетів Ан-30Б - спеціалізована машина, створена на базі Ан-26 для аерофотозйомки і картографування місцевості. Літак носить на борту ім'я Героя України полковника Костянтина Могилка, командира ескадрильї «Блакитна стежа». Його беззбройний літак 6 червня 2014 року збили терористи над Слов'янськом, загинуло п’ять членів екіпажу...

Завершував демонстраційні польоти військовий Ан-26, що отримав народну назву «Везунчик». На борту він несе ім’я «Фенікс» - в пам’ять про волонтерський фонд, що зібрав гроші і ентузіастів для його відновлення і введення у бойовий склад восени 2014 року (матеріал про нього представлений на сайті ДМА). 

Він вилітав навіть двічі: перший раз продемонстрував скидання вантажів на парашутах, а потім - десантування військових парашутистів, що виконали ефектний груповий стрибок у компактній групі.



На урочистому мітингу виступили керівники авіаційної промисловості України. На завершення Президент ДП «Антонов» Олександр Донець нагородив учасників і гостей почесними грамотами.

На площадках статичного показу можна було подивитись також як учасників польотів, так і ряд найвідоміших літаків, створених у КБ Антонова - потужний Ан-124 «Руслан», здатний підіймати 150 тон, перспективний, але «невезучий» Ан-70, та найновіший транспортний Ан-178, що зараз проходить випробування.

Трохи незвично серед літаків виділявся своїм камуфляжем модернізований гелікоптер Мі-2МСБ-1 - спільна розробка ПАТ «Мотор Січ» та ПАК «АгроавіаДніпро». Як зовні, так і по кабіні він не відрізняється від сучасних західних машин. 

Нова обтічна носова частина, хвостовий гвинт, цифрова авіоніка («скляний кокпіт» з багатофункціональними індикаторами), новий салон і нові двигуни від «Мотор Січі» зробили його більш економічним, потужним і надійним. Вага зменшена на 400 кг, витрата палива - на 30%. Вперше в Україні налагоджено випуск лопатей основного гвинта. Цей проект дає змогу модернізувати великий надлишковий парк Мі-2, який є в Україні, за відносно невеликі кошти.

Валерій Романенко, к.і.н, 

ДМА