8 пілотів, які змінили авіацію

Музей авіації імені О.К.Антонова хоче розповісти про вісьмох пілотів, які своїми досягненнями змінили історію авіації та навічно вписали себе у неї. 

1. Чарльз “Чак” Єгер (нар. 13 лютого 1923 р., округ Лінкольн, Зах.Вірджинія, США) - льотчик-випробувач, пізніше - генерал ВПС США. Відомий тим, що 14 жовтня 1947 року у керованому горизонтальному польоті вперше у світі подолав швидкість звуку (М=1,04). Зробив це на літаку Bell X-1 - першим у США з ракетним двигуном.

2. Чарльз Ліндберг (4 лютого 1902, Детройт, Мічиган — 26 серпня 1974, Кіпагулу, Мауї, Гавайські острови) - американський льотчик, письменник, винахідник, дослідник, активіст. У 1927 році, у віці 25 років, отримав Ортіґську премію як перший пілот, перетнувший Атлантичний океан без посадок. Політ довжиною 5800 км від Нью-Йорку до Парижу на літаку “Spirit of Saint-Louis” зайняв 36 годин з 20 по 21 травня. Пізніше за свою автобіографію отримав Пулітцерівську премію. Був поновлений на службі президентом Ейзенхауером у чині бригадного генерала. 

3. Раймонда де Ларош (справжнє ім’я Еліза Леонтіна Дерош, 22 августа 1886, Париж — 18 июля 1919, Кротуа, департамент Сомма)  - перша жінка-пілот у історії авіації. Вперше самостійно піднялася у небо 22 жовтня 1909 року на аероплані авіатора Шарля Вуазена.8 березня 1910 Аероклуб Франції видав їй посвідчення №36, офіційно зробивши її першою жінкою-авіатором. У червні 1919 встановила два жіночі рекорди по висоті та дальності польоту. 18 липня 1919 року загинула на аеродромі Кротуа, у літаку, на якому планувала здавати професійний іспит. 

4. Сергій Уточкін ((12 липня) 1876, Одеса — 31 грудня 1915 (13 січня 1916), Петроград) - спортсмен Російської імперії, пілот-авіатор, випробувач, популяризатор авіації. Займався багатьма видами спорту. Уточкін став другим у Російській імперії вітчизняним льотчиком після Михайла Єфімова, здійснивши 12-ти хвилинний політ над Одесою 2 (15) березня 1910 року. 20 жовтня 1910 року Сергій Уточкін злетів у небо та зробив кілька кіл над Баку на своєму літаку Farman IV, ставши першим авіатором в історії Азербайджану. Впродовж трьох років Сергій Уточкін побував у 600 великих і малих містах Російської імперії, де літав на аероплані. Сергій Уточкін надихнув більшу частину пізніше відомих авіаторів та авіаконструкторів. Після важкої катастрофи під Новгородом у 1911 році намагався повернутися у авіацію, але невдало. Він втратив домівку, гроші, статус, був на лікуванні. Помер у 1916 році від запалення легень через поганий одяг.

5. Петро Нестеров (5 (27) лютого 1887, Нижній Новгород — пом. 26 серпня (8 вересня) 1914, Воля-Висоцька) - росі йський льотчик, перший виконавець “мертвої петлі” та повітряного тарану. Після військової освіти та одруження потрапив на Далекий Схід Росії, де піднімався на аеростатах для коригування артилерійських стрільб. У серпні 1911 вперше пілотував планер, потім закінчив офіцерську повітроплавальну школу в Петербурзі, 5 жовтня 1912 року на літаку-біплані «Фарман» склав іспит на звання військового льотчика. З 1913 року жив та працював у Києві, цей рік життя Нестерова став періодом надзвичайно активної творчості дослідника та експериментатора. Здобув світову славу, коли 27 серпня (9 вересня) 1913 року о 18 годині 10 хвилин Нестеров на новенькому літаку «Ньюпор»-IV із двигуном потужністю 70 к. с., піднявся над Сирецьким військовим летовищем і на висоті 600 метрів на очах численних глядачів уперше у світі здійснив знамениту «мертву петлю», що згодом стала називатися «петлею Нестерова». Загинув 26 серпня 1914 року, виконавши перший у світі повітряний таран проти австрійського льотчика барона Фрідріха фон Розенталя. 

6. Еріх Альфред Гартманн ( 19 квітня 1922, Вайссах — пом. 20 вересня 1993, Вайль-ім-Шенбух)  - німецький льотчик-ас, вважається найбільш успішним пілотом винищувачів за всю історію.За німецькими даними в ході Другої світової війни він збив 352 літаки противника (з них 345 радянських) у 825 повітряних боях. Закінчив училище у 1941 році, у жовтні 1942 потрапив на Східний фронт. Свій перший літак збив збив 5 листопада 1942 року (Іл-2 зі складу 7-го ГШАП), під час Курської битви в липні 1943 року він збив за один день 7 літаків, а до кінця серпня 1943 року мав на своєму рахунку вже 50 збитих літаків. 19 серпня 1943 року потрапив  у полон, але втік до своїх. До 24 серпня 1944 року особистий рахунок збитих літаків Гартманном сягнув позначки у 300 одиниць (лише протягом одного цього дня він збив 11 літаків). За це досягнення його було нагороджено діамантами до Залізного хреста. Тільки 27 вояків Німецьких збройних сил здобули таку відзнаку. До кінця війни Гартманн зробив понад 1400 бойових вильотів, у яких провів 825 повітряних боїв. За час бойових дій внаслідок ушкоджень і змушених посадок він утратив 14 літаків. Двічі Гартманн стрибав з парашутом. Не був жодного разу поранений. Після війни відбув 10 років у радянських таборах, але був реабілітований у 1997 році посмертно.

7-8. Брати Райти (Уілбур (1867—1912) та Орвілл (1878-1948) - два американці, які здійснили перший керований політ. Не всіма, але визнається факт побудови першого літака.Навчання в школі ніколи не було для братів особливо важливим, а вищу освіту вони так і не одержали. У школі почали робити повітряних зміїв, яких продавали. Почали бізнес з виробництва та продажу велосипедів. У 1900 році почали експерименти з планером у Кітті-Гок, через рік випробували другий планер. У 1902 році приступилися до створення першого моторного аероплана, двигун для якого зібрали самі. Маса двигуна — 77 кг, швидкість обертання вала — 1200 про/хв, потужність 12 кінських сил. Для досліджень створили аеродинамічну трубу. 17 грудня 1903 здійснили перший в історії пілотований політ на моторному аероплані «Флаєр-1». Відстань першого польоту (пілотом був Орвілл) склала 37 метрів. Апарат пробув у повітрі 12 секунд. У той же день уже Вілбер протримався в повітрі 59 секунд і подолав 260 метрів. Перший літак був зроблений із ялинових планок, його довжина становила 6,4 метра, висота - 2,7 метра, розмах крил - 12,3 метра. Пропелер приводився в рух ланцюговою передачею, подібною до велосипедної. 22 травня 1906 року отримали патент на свій винахід, у 1909 році створили компанію “Райт”.