1958 - перший політ "Бджілки"

Проста конструкція і цікаві експерименти - історія літака Ан-14 “Бджілка”

14 березня  1958 року з аеродрому Святошино вперше піднявся в повітря літак Ан-14. «Бджілка» могла злітати з непідготовлених ґрунтових майданчиків. 

Ідея виготовити всюдиліт з’явилась в Антонова ще  на початку 1950-х. Конструювати літак почали після наказу Ради міністрів 1956 року. Інженери декілька разів міняли конструкцію майбутнього Ан-14. 

Перший прототип «Бджілки» оснастили трилопатевим металевим гвинтом і прямим стабілізатором, використовували її в заводських випробуваннях. Друга модифікація мала вже дволопатевий дерев'яний гвинт і стабілізатор з кутом розвалу 9 °.  Третьому літаку приладнали в хвостовій частині великий люк для вантажів.

Публіці «Бджілку» показали в липні 1958 року на виставці досягнень народного господарства України в Києві, а в серпні дослідний Ан-14 взяв участь у повітряному параді над Тушино. З 1961 року почалися державні випробування літака.

"Влітку 1961, - писав в одній зі статей Антонов, - у вигляді експерименту ми намітили на карті 68 невеликих населених пунктів, не питаючи, чи є там посадочні майданчики. А льотчику дали завдання приземлитися в кожному з них не далі ніж в 200-300 м від околиці. за три рейси пілот побував у всіх передбачених точках, вибираючи майданчик з повітря, і повністю виконав завдання".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: 5 причин відвідати Державний музей авіації

Того ж року експериментальний переліт через 22 міста СРСР виконав льотчик-випробувач В.А.Калінін з журналістами на борту. Пілот зробив 53 успішні  посадки, причому чверть із них на непідготовлені майданчики. Тоді Ан-14 пролетів 10627 км. 

Серійна  «Бджілка» отримала силову установку з трилопатевими повітряними гвинтами і зіркоподібними 9-циліндровими двигунами. Фюзеляж легкий транспортний літак отримав типу напівмонокок.  Крило і оперення обладнали тепловою повітряною системою антизледеніння. Ан-14 міг літати на відстань до 470 км і розвивати швидкість до  175 км/год. 

Ан-14 не став успішним, витрати на його розробку і будівництво не виправдалися. Серійне виробництво тривало з  1965 по 1972 рік і за цей час побудували всього 340 літаків. Пізніше на базі «Бджілки»  розробили Ан-28. 

 1999-го року ентузіасти з Арсеніївського заводу "Прогрес" відновили одну “Бджілку”. Востаннє вона злетіла 9 грудня 1999 і розбилась при невдалій посадці.

Нагадаємо, Державний музей авіації імені О.К. Антонова є найбільшим в країні  музей технічного профілю. На його території розміщено понад 80 одиниць авіаційної техніки. Є закритий павільйон із експозицією двигунів.

Як ми повідомляли раніше, із вартістю й експонатами музею можна ознайомитися на нашому сайті за цим лінком http://aviamuseum.com.ua/ua/cost/331-vartst