Найбільші й наймасовіші літаки світу від КБ Антонова

Найбільші й наймасовіші літаки світу - чим відоме Конструкторське бюро Антонова

 6 березня 1946 року Олега Антонова призначили головним конструктором новоствореного  конструкторського бюро. Його відкрили на Новосибірському авіаційному заводі 31 травня того ж року. 

Історія конструкторського бюро від його створення наповнена складними завданнями від уряду Радянського Союзу.   В період Холодної війни СРСР прагнув  показати всьому світу свою технічну першість. Тому одразу після переїзду в Київ влітку 1952 року підприємство отримує одне за одним державні замовлення на військові та вантажні літаки.   

Всього за 73 роки діяльності у бюро розробили понад 100 типів і модифікацій літаків, а випустили понад  22 тис. одиниць різної повітряної техніки. Пропонуємо ознайомитися з найцікавішими літаками ОКБ Антонова.

1.       Легендарний кукурудзник Ан-2.

Ан-2 -  перша модель, розроблена у конструкторському бюро Антонова одразу після його створення.  Виготовляли легкий багатоцільовий літак з 1946 по 1971 рік у СРСР, у Польщі - до 2002 року, а китайську копію літака Y-5 випускають до цього часу. Головними перевагами літака були простота конструкції , висока витривалість і легкість у керуванні.  Це забезпечили  потужна механізація крила, міцне стале шасі та надійний двигун від довоєнних винищувачів. 

«Всюдиліт», як його називали в перші роки виробництва,  міг злітати з будь-якої рівної поверхні  довжиною 150-200 м.  Швидкість Ан-2 складала  250 км/год, а дальність польоту – 900 км. 

Літак мав різні назви -  в Україні його кликали «кажаном», серед радянського народу він був відомий як «Аннушка». «Кукурудзником» Ан-2 називали через популярність у сільському господарстві. Всього на заводі створили понад 20  модифікацій цього літака, серед них пасажирська,  парашутно-десантна, санітарна, сільськогосподарська, військова та інші.

2.       Військово-транспортний літак  Ан-12.

Виробництво Ан-12 почалося з 1957 року, а вже в 1958-му його взяли на озброєння військово-повітряні сили СРСР.  Використовували його для перевезення вантажів і десантних військ.  Такий літак міг переносити на борту 96 людей або 2 бойових десантних машини, що зробило його незамінним у Повітряно-десантних військах.  

Завдяки роботі чотирьох турбодвигунів Ан-12 міг летіти зі швидкістю  660 км/год і переносити вантажі на відстань більше 5 тис км.  Військово-транспортний літак мав артилерійське озброєння -  дві 23-мм гармати. Також у вантажному відсіку можна було перевозити авіабомби. 

З 1957 по 1973 рік в Радянському Союзі серійно випустили 1243 одиниці  Ан-12, більшість з них використовували ВПС. З  1981 року такі ж почали виробляти в Китаї.

3.       Ан-22 «Антей».

З 1966 року  в Радянському Союзі почали виробляти транспортні літальні апарати Ан-22 «Антей». Це був перший вантажний  широкофюзеляжний турбогвинтовий літак. Всього за 10 років виробництва випустили 69 літальних аппаратів цієї моделі.

Призначався Ан-22 для вантажних перевезень на відстань до 5,2 тис км. На ньому можна було переправляти вантажі вагою до 60 тонн. Використовували «Антей» перш за все у військових цілях - в ньому поміщалися близько 300  солдатів або 202 поранених. 

За час експлуатації  Ан-22 встановив 41 авіаційний рекорд, 12 з них здійснив екіпаж під командуванням Марини Попович.  «Антей» був єдиним у світі важким літаком, здатним злітати і сідати на грунтові злітно-посадкові смуги. Також він залишався найбільшим і найпотужнішим літаком у світі до випуску американцями  моделі С-5А Galaxy 1971 року.

Зараз в Україні є один робочий «Антей» - його використовує авіакомпанія «Авіалінії Антонова». 2 літаки працюють у ВПС Росії.  

4.       Пасажирський Ан-24.

Ан-24 також був надзвичайно популярним  літаком конструкторського бюро ім. Антонова. За період виробництва з 1962 по 1979 рік  виготовили 1367 машини.  Зараз лайнер все ще експлуатується  в Росії і в Україні .

Середньомагістральний літак був  надійним і невибагливим в обслуговуванні. Він міг перевозити до 52 пасажирів на відстань до 1900 кілометрів. Літав зі швидкістю 460 км/год. В СРСР виготовляли також 18 модифікацій Ан-24, які використовували  для перевезення бійців і військової техніки, ведення радіаційної розвідки і радіозондування.

Основною особливістю лайнера є можливість його експлуатації на непідготованих злітно-посадкових смугах.

За класифікацією НАТО Ан-24 отримав назву «Coke» або «Кокс».  Літак експортували в  Болгарію, В'єтнам, Північну Корею, Лаос, Монголію, Сирію і в деякі країни Африки.

Зльоти та посадки Ан-24 авіакомпанії "Motor Sich" можна кожного дня спостерігати з території Державного музею авіації ім. О.К. Антонова.

5. Вантажний Ан-124 «Руслан».

З 1984 року у СРСР почали випускати Ан-124 «Руслан». Виготовляли модель протягом 20 років – до 2004. За цей час випустили 55 машин.

Назву літак отримав під час випробувань у 1982 році. Антонов мав 6 варіантів назв пов'язаних з грецькою міфологією, але хотів знайти щось слов'янське. Він розглядав навіть  найменування «Тарас Бульба». Слово  «Руслан» перемогло завдяки лаконічності і милозвучності.

Створювали Ан-124  для перевезення військової техніки  та балістичних ракет. Зараз літак використовують для  перевезення мирних великогабаритних вантажів.   За  1985 рік на літаку Ан-124 «Руслан» встановили 21 світовий рекорд . Серед них рекорд з вантажопідйомності  - літак підняв 171 219 кг на висоту 10750 м.

«Руслан» має 4 двигуни і двопалубну конструкцію. Такий поділ дозволив підвищити ефективність навантаження і вивантаження . Завдяки герметичності вантажної кабіни та наявності там вентиляційної системи можна перевозити людей на висоті до 8000 м без кисневого обладнання. Всього літак може переносити до 120 тонн вантажу або 880 солдат з повним спорядженням. 

Ан-124 виконує польоти  на відстань до 7,5 тис. км і розвиває швидкість до 850 км/год.  Зараз експлуатуються ,більшість з виготовлених «Русланів» - 36 в Росії, 7 — в Україні, 1 — в ОАЕ

6. «Гігант» Ан-225 «Мрія».

21 грудня 1988 року здійснив свій перший політ   Ан-225 ”Мрія”. Виготовили лише один екземпляр Ан-225 , який досі залишається найбільшим літаком у світі.

Літак призначений для  перевезення великогабаритних вантажів й інших літаків. На Ан-225 планували транспортувати  космічний човен Буран, проте через розпад СРСР цього так і не трапилося. Всього велетень може  перевозити до 253 тонн вантажу.

За конструкцією «Мрія» дуже схожа на свого попередника «Руслана» . Відрізняє  модель більша довжина, двокілевий хвіст і шість двигунів замість чотирьох.  У розмаху крил літака можна розмістити футбольне поле – він складає  88,4 метра. Ан-225 може летіти зі швидкістю до 850 км/год  і долати до 15,4  тис. км.

«Мрія» - найбільший авіарекордсмен у світі. Всього Ан-225 встановив близько 250 світових рекордів. В 2009 році він потрапив до Книги рекордів Гіннесса. Серед досягнень літака абсолютний рекорд вантажопідйомності — 253,8 тонн і найвищий у світі картинний переказ на  рівні 10,5 тис.м над землею.

Літак досі використовується комерційно. Планували зробити ще один такий, але не закінчили. Недобудований фюзеляж другої “Мрії” знаходиться у цеху ДП “Антонов” у Києві.